ZACHWYT ROŚNIE. CZASY RUND MALEJĄ.

BMW M

Dynamika jazdy i wydajność BMW M6 Coupé.

ZACHWYT ROŚNIE. CZASY RUND MALEJĄ.

Dynamika jazdy i wydajność BMW M6 Coupé.

Gdy budzi się schowany pod długą maską 8-cylindrowy silnik benzynowy M TwinPower Turbo, rozmywają się granice między wyścigowym boksem i domowym garażem. Wyścigowe geny auta widać tu od razu. W BMW M6 Coupé zwinność i precyzja tkwią w każdym detalu. Na przykład niska masa karbonowego dachu obniża środek ciężkości auta, co sprzyja dynamice jazdy i dodatkowo podnosi wydajność. Tym samym to eleganckie sportowe coupé stale plasuje się na pole position.

ZACHWYT ROŚNIE. CZASY RUND MALEJĄ.Dynamika jazdy i wydajność BMW M6 Coupé.

Gdy budzi się schowany pod długą maską 8-cylindrowy silnik benzynowy M TwinPower Turbo, rozmywają się granice między wyścigowym boksem i domowym garażem. Wyścigowe geny auta widać tu od razu. W BMW M6 Coupé zwinność i precyzja tkwią w każdym detalu. Na przykład niska masa karbonowego dachu obniża środek ciężkości auta, co sprzyja dynamice jazdy i dodatkowo podnosi wydajność. Tym samym to eleganckie sportowe coupé stale plasuje się na pole position.

7-STOPNIOWA SKRZYNIA DWUSPRZĘGŁOWA M DRIVELOGIC.

Skrzynia dwusprzęgłowa M Drivelogic to innowacyjna przekładnia dostosowana specjalnie do wysokoobrotowych silników BMW M. Umożliwia automatyczny wybór biegu zoptymalizowany pod kątem trakcji, funkcję Launch Control, Low Speed Assistance, funkcję Auto Start Stop. Zmiana przełożeń odbywa się automatycznie lub ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy skórzanej M lub dźwigni w konsoli środkowej.
Skrzynia dwusprzęgłowa M umożliwia niezwykle szybką zmianę biegów bez przerywania przeniesienia napędu. Umożliwiają to dwa zespoły przekładniowe, każdy z własnym sprzęgłem, które poprzez naprzemienną pracę przenoszą moc silnika na koła bez przerywania transmisji napędu. Wykorzystanie dostępnych danych nawigacyjnych umożliwia przy tym optymalizację strategii zmiany biegów – skrzynia dwusprzęgłowa M może na przykład odpowiednio wcześnie zredukować bieg przed zbliżającym się zakrętem. Dodatkowa funkcja Launch Control umożliwia start zatrzymany z maksymalnym przyspieszeniem. Zapewnia ekstremalnie dynamiczne wrażenia z jazdy, pozwalając na zmianę biegów na pełnym gazie bez wciskania pedału sprzęgła, bez przerywania transmisji napędu.
Funkcja Drivelogic oferuje przy tym zarówno w trybie zautomatyzowanym (D), jak i ręcznym (S) trzy programy – od ekstremalnie sportowego przez komfortowy po oszczędny.

PAKIET COMPETITION.

Autentyczny klimat wyścigów: pakiet Competition obejmujący zwiększenie mocy silnika, bardziej bezpośredni układ kierowniczy i specjalnie zestrojone zawieszenie daje BMW M6 jeszcze lepsze osiągi.

Moc 8-cylindrowego silnika benzynowego M TwinPower Turbo zwiększono tu z 423 kW do 442 kW. Wyższą moc uzyskuje się przez podniesienie ciśnienia doładowania w górnym zakresie obrotów. Sportowy układ wydechowy M daje przy tym wyjątkowe brzmienie silnika wywołujące dreszcz emocji. Zarówno na torze wyścigowym, jak i w codziennej eksploatacji specjalnie zestrojone zawieszenie oraz sportowo bezpośredni układ kierowniczy zapewniają przełożenie każdego ruchu kierownicy z maksymalną precyzją. Na zewnątrz imponujące wrażenie robią ekskluzywne 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke 601 M Bicolor z ogumieniem mieszanym oraz chromowane na czarno podwójne końcówki rur wydechowych sportowego układu wydechowego M.

AKTYWNY MECHANIZM RÓŻNICOWY M.

Aktywny mechanizm różnicowy M, z całkowicie adaptacyjnym rozdziałem momentu napędowego na tylne koła, optymalizuje trakcję i stabilność jazdy przy dynamicznych zmianach pasa ruchu i przyspieszaniu na wyjściu z zakrętów, przy szybkim pokonywaniu zakrętów oraz na nawierzchni o zróżnicowanych właściwościach, na śniegu, szutrze i lodzie. Nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach poprzecznych gwarantuje precyzyjne prowadzenie pojazdu. Stała, płynna regulacja blokady mechanizmu daje bardziej harmonijne właściwości jezdne, a tym samym lepsze panowanie nad autem w ekstremalnych sytuacjach.
Trakcja optymalizowana jest przez elektronicznie sterowaną wielopłytkową blokadą mechanizmu różnicowego redukującą różnice prędkości obrotowej pomiędzy tylnymi kołami. System zaczerpnięty ze sportów motorowych powiązany jest przez sterownik elektroniczny z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Zapewnia optymalne w każdej sytuacji zmienne wykorzystanie momentu blokującego w zakresie od 0 do 100 procent, neutralizując nawet najmniejsze różnice momentu obrotowego na obu kołach napędowych – bez sprzyjania nadsterowności. W ten sposób aktywny mechanizm różnicowy M gwarantuje optymalną przyczepność, stabilne prowadzenie i niemal bezstratne przeniesienie mocy napędu na drogę.

HAMULCE WĘGLOWO-CERAMICZNE M

Technologia hamulców węglowo-ceramicznych M została zapożyczona ze sportów motorowych. Dzięki zastosowaniu innowacyjnego kompozytu ceramicznego z włóknem węglowym uzyskano jeszcze bardziej bezpośrednią siłę hamowania i odporność na fading. Materiał ten wykazuje właściwości antykorozyjne, wysoką odporność na zarysowania i lepiej znosi wysokie temperatury. Pozwala też obniżyć masę pojazdu. Lekka konstrukcja pozwoliła zmniejszyć masę rotacyjną i nieresorowaną, a także poprawić przyspieszenie, szybkość reakcji i właściwości jezdne. Korzystnie przełożyła się też na dynamikę jazdy i przyczepność oraz komfort zawieszenia i zużycie paliwa.

Dzięki nietypowo dużym tarczom hamulcowym ( 410 mm z przodu, 396 mm z tyłu), sześciotłokowym zaciskom z przodu i jednotłokowym pływającym zaciskom hamulcowym z tyłu, które zapewniają doskonałą odporność na wysokie temperatury nawet przy długiej eksploatacji, hamulce węglowo-ceramiczne M świetnie sprawdziłyby się nawet na torze wyścigowym. Perforowane i wentylowane tarcze hamulcowe skracają czas reakcji hamulców na mokrej nawierzchni i usprawniają odprowadzanie ciepła. Hamulce węglowo-ceramiczne M mają bardzo charakterystyczny wygląd dzięki matowym złotym zaciskom z klasycznym logo M.

Ze względu na charakterystykę materiału przed zatrzymaniem pojazdu – zależnie od sytuacji i użytkowania – mogą wystąpić dźwięki eksploatacyjne, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

WYŚCIGOWY CHARAKTER.

Fascynująca dynamika, niesamowita zwinność, precyzyjne prowadzenie. Radość z jazdy BMW M6 Coupé to zasługa zaawansowanych technologii. Przetestowanych w najbardziej ekstremalnych warunkach, gotowych do błyskawicznego sprintu i gwarantujących maksymalną przyczepność. Oto sportowy zestaw z możliwością indywidualnego dostosowania do każdego stylu jazdy.

  • Launch Control

    Funkcja Launch Control umożliwia przy silniku rozgrzanym do temperatury roboczej maksymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. W tym celu kierowca przez naciśnięcie i przytrzymanie przycisku DSC wyłącza dynamiczną kontrolę stabilności i włącza Launch Control. Wybiera tryb sekwencyjny, program jazdy 3 i, trzymając wciśnięty pedał hamulca, wciska pedał gazu poza punkt oporu (kick down). Kiedy na zestawie wskaźników zaświeci się symbol flagi startowej, przy wciśniętym pedale gazu ustawiane są automatycznie obroty silnika idealne do startu z miejsca. Następnie po zwolnieniu hamulca przy wciśniętym pedale gazu samochód przyspiesza maksymalnie aż do momentu ujęcia gazu. Skrzynia dwusprzęgłowa określa przy tym punkty zmiany biegów, troszcząc się o to, aby zmiana na wyższy bieg następowała zawsze przy optymalnych obrotach. Ten element wyposażenia przypadnie do gustu szczególnie kierowcom o sportowych ambicjach.

  • Elektroniczna kontrola amortyzatorów

    Elektroniczna kontrola amortyzatorów (EDC) automatycznie lub manualnie dostosowuje działanie amortyzatorów do sytuacji podczas jazdy. Wszystkie ruchy pojazdu wpływające na właściwości jezdne nadzorowane są przez czujniki. Elektroniczna kontrola amortyzatorów analizuje te dane i odpowiednio wysterowuje amortyzator. A ten za pomocą zaworów elektromagnetycznych płynnie reguluje siłę amortyzacji odpowiednio do rodzaju nawierzchni, obciążenia samochodu i warunków jezdnych. Dzięki temu wyraźnie redukuje pochyły karoserii podczas hamowania czy na nierównej nawierzchni, podczas jazdy na zakrętach i przyspieszania. W efekcie rośnie bezpieczeństwo – na przykład dzięki skróceniu drogi hamowania – i zwiększa się komfort jazdy.

  • Układ dynamicznej kontroli stabilności

    Innym ciekawym elementem koncepcji BMW M6 Coupé jest dynamiczna kontrola stabilności (DSC). Funkcje regulacyjne zoptymalizowane w zestawieniu z poprzednimi systemami umożliwiają jeszcze lepszą dynamikę jazdy. Wprowadzono też dodatkowe funkcje z zakresu bezpieczeństwa czynnego (funkcję gotowości hamulców, suszenie tarcz hamulcowych, kompensacja efektu fadingu). Dynamiczna kontrola stabilności oferuje kierowcy trzy tryby: DSC on, MDM (M Dynamic Mode) i DSC off. Podczas gdy DSC poprzez przyhamowywanie poszczególnych kół przeciwdziała podsterowności i nadsterowności, tryb MDM dopuszcza większy poślizg kół i umożliwia kierowcom ze sportowym zacięciem lekki dryft. Przy przekroczeniu określonej wartości granicznej również w tym trybie do akcji wkraczają funkcje wspomagające. Z wyłączonym trybem DSC (DSC off) kierowca może na torach wyścigowych maksymalnie eksplorować zakres graniczny i, dozując odpowiednio gaz, wywoływać kontrolowany poślizg.

  • M Servotronic.

    W każdej sytuacji zapewnione jest odpowiednie wspomaganie kierownicy. Funkcja M Servotronic dynamicznie dopasowuje opór kierownicy do aktualnej prędkości jazdy, co daje bezpośrednie i precyzyjne wyczucie pracy układu kierowniczego przy dużych prędkościach. Oferuje też maksymalny komfort dzięki mniejszej sile kierowania i maksymalną zwrotność podczas parkowania i manewrów lub jazdy przez ciasne ulice i zakręty.
    Na podstawie prędkości jazdy sterownik oblicza siłę wspomagania kierownicy wymaganą w danej sytuacji. Siła wspomagania przez układ hydrauliczny jest precyzyjnie dozowana pod kątem warunków jazdy.
    Przy mniejszych prędkościach kierowanie wymaga niewielkiego nakładu siły. Wraz ze wzrostem prędkości wspomaganie kierownicy stale maleje, aby zapewnić bezpośrednie wyczucie drogi i optymalny tor jazdy na wprost. Funkcja Servotronic M jest skonfigurowana specjalnie dla M i oferuje możliwość wyboru przyciskiem jednej z trzech charakterystyk. W połączeniu z pakietem Competition ma ona jeszcze bardziej bezpośredni charakter.

M DRIVE.

M Drive umożliwia ustawienie indywidualnych profili jazdy, od komfortowego po wybitnie sportowy do jazdy na torze wyścigowym. Naciskając przyciski M Drive na kierownicy wielofunkcyjnej, można wybrać jeden z dwóch zapisanych profili i aktywować tym samym wszystkie powiązane ustawienia na raz. Wstępnie zaprogramowane konfiguracje można indywidualnie dostosowywać w menu iDrive.
Na konsoli środkowej w pobliżu dźwigni biegów umieszczone są przyciski dynamiki jazdy M służące do wyboru wszystkich indywidualnie konfigurowanych funkcji napędu i układu jezdnego. Niezależnie od siebie można wybierać tryb DSC, charakterystykę mocy silnika, dynamiczną kontrolę amortyzatorów, układ M Servotronic i programy zmiany biegów skrzyni dwusprzęgłowej M. Pozwala to na zestawienie szczegółowej konfiguracji pojazdu i zapisanie jej przez długie naciśnięcie obu przycisku M Drive na kierownicy wielofunkcyjnej.

TECHNOLOGIE BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Niezależnie od tego, czy chodzi o maksymalne osiągi, czy o minimalne zużycie paliwa – tu wszystko kręci się wokół typowej dla BMW radości z jazdy. BMW EfficientDynamics to strategia BMW: mniejsze zużycia paliwa i emisja spalin, większa dynamika i radość z jazdy. To pakiet rozwiązań obejmujących napęd, zarządzanie energią i koncepcję auta bazującą na lekkiej konstrukcji – standardowo w każdym BMW.

BMW EfficientDynamics

  • Funkcja Auto Start Stop

    Funkcja Auto Start Stop sprawia, że samochód zużywa paliwo tylko wtedy, gdy się porusza. Podczas postojów, na przykład na czerwonym świetle lub w korku, funkcja Auto Start Stop wykorzystuje potencjał oszczędności, wyłączając silnik po całkowitym zatrzymaniu auta i włączeniu biegu jałowego. Wskazanie na wyświetlaczu informacyjnym sygnalizuje zadziałanie funkcji. Po zwolnieniu hamulca silnik w ułamkach sekundy załącza się ponownie. Nie ogranicza to w żaden sposób komfortu jazdy i bezpieczeństwa, ponieważ funkcja nie aktywuje się, gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury roboczej, temperatura wnętrza nie uzyskała jeszcze ustawionej wartości, stan naładowania akumulatora jest zbyt niski, albo gdy pracuje układ kierowniczy. Centralny sterownik w razie potrzeby uruchamia silnik również przy zatrzymanym pojeździe, np. gdy pojazd zacznie się toczyć lub w razie zaparowania przedniej szyby. Na życzenie funkcję Auto Start Stop można w każdej chwili wyłączyć.

  • Odzysk energii hamowania

    Każde hamowanie uwalnia energię kinetyczną, która przez długi czas pozostawała niewykorzystana w samochodach. Technologia odzysku energii hamowania zagospodarowuje ten potencjał i wytwarza prąd z energii kinetycznej uwalnianej przy zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu. Prąd ten ładuje akumulator. Dzięki inteligentnemu układowi zarządzania energią alternator nie musi już stale pracować. Rezultatem jest niższe zużycie paliwa i wyższa moc napędu – zgodnie z filozofią BMW EfficientDynamics.