POWŚCIĄGLIWOŚĆ. W DOBITNEJ FORMIE.

BMW EfficientDynamics w BMW X4.

Powściągliwość nie należy do cech BMW X4 – z jednym decydującym wyjątkiem: zużycie paliwa i emisja CO2. To zasługa technologii BMW EfficientDynamics i aerodynamicznych kształtów, które nie ograniczają przy tym mocy i dynamiki.

AERODYNAMIKA.

Stylistyka samochodu odpowiada ściśle zasadom strategii BMW EfficientDynamics. Odpowiednio dobrane rozwiązania aerodynamiczne dają BMW zoptymalizowany współczynnik oporu powietrza, co pozytywnie wpływa na wydajność i zużycie paliwa.
Na przykład pełne osłonięcie podwozia wraz z silnikiem i tylną osią poprawia aerodynamikę. Ale nowe osłony są korzystne nie tylko pod względem aerodynamiki – stanowią też lepsze wytłumienie akustyczne i lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Pozytywny wpływ na aerodynamikę ma również odpowiednie ukształtowanie tyłu z krawędziami aerodynamicznymi oraz lusterka zewnętrzne zoptymalizowane pod względem opływu powietrza. Te ostatnie poprawiają nie tylko aerodynamikę, ale też aeroakustykę i zmniejszają zanieczyszczanie szyb bocznych.

INTELIGENTNA LEKKA KONSTRUKCJA.

INTELIGENTNA LEKKA KONSTRUKCJA.

W konstrukcji BMW X4 zastosowano wiele nowoczesnych materiałów: lekkie materiały takie jak aluminium, wysokowytrzymałą stal, czy najnowocześniejsze tworzywa sztuczne i magnez.
Inteligentna lekka konstrukcja obniża masę pojazdu, daje doskonałą sztywność karoserii i bezpieczeństwo bierne oraz poprawia dynamikę jazdy.

TRYB ECO PRO.

Tryb ECO PRO umożliwia zależnie od indywidualnego stylu jazdy obniżenie zużycia paliwa nawet o 20, co pokazały badania przeprowadzone przez BMW. Kolejny potencjał oszczędności oferuje funkcja swobodnego toczenia (tylko z 8-stopniową skrzynią Steptronic), asystent przewidywania i trasa ECO PRO (jedno i drugie tylko z systemem nawigacyjnym Professional).

  • Swobodne toczenie

    Gdy przy prędkościach od 50 do 160 km/h kierowca zdejmie nogę z gazu i nie hamuje, a asystent przewidywania nie przewiduje wkrótce żadnego dostosowania prędkości, funkcja swobodnego toczenia odłącza silnik od układu przeniesienia napędu i samochód toczy się bez napędu.

  • Aktywny regulator prędkości Stop&Go w trybie ECO PRO

    W połączeniu z aktywnym regulatorem prędkości w trybie ECO PRO samochód po hamowaniu bardziej ekonomicznie przyspiesza po ustawionej prędkości.

  • Asystent przewidywania

    Asystent przewidywania rozpoznaje na podstawie danych z systemu nawigacyjnego zakręty, wjazdy na teren zabudowany, ograniczenia prędkości i zjazdy z autostrady i odpowiednio wcześniej zaleca ujęcie gazu.

  • Trasa ECO PRO

    Trasa ECO PRO wskazuje najbardziej ekonomiczną drogę w zależności od sytuacji na drogach, stylu jazdy i stanu dróg. Komputer pokładowy pokazuje, ile procent paliwa można zaoszczędzić, wybierając trasę ECO PRO.

8-STOPNIOWA SKRZYNIA STEPTRONIC.

8-stopniowa skrzynia Steptronic wyznacza nowe standardy dynamiki i wydajności, stanowiąc centralny element strategii BMW EfficientDynamics. Niezwykle gęste stopniowanie przełożeń umożliwia optymalny przyrost mocy – od niewielkich aż po duże prędkości. Obniża to znacznie zużycie paliwa i pozwala cieszyć się jeszcze bardziej sportową i dynamiczną jazdą. Szczególnie przy dużych prędkościach dodatkowe biegi obniżają obroty, a tym samym również zużycie paliwa i poziom hałasu silnika.
Sprzyja temu również konwerter – nawet w trybie ręcznej zmiany biegów. Połączenie niewielkich skoków obrotów silnika i precyzyjnego dopasowania przełożeń skutkuje niezwykle wysokim komfortem zmiany biegów i wyraźną redukcją hałasu.

ZARZĄDZANIE ENERGIĄ.

Inteligentne zarządzanie energią w BMW X4 obejmuje standardowo takie technologie BMW EfficientDynamics jak: wskaźnik zmiany biegu, funkcja Auto Start Stop, elektryczne wspomaganie kierownicy i odzysk energii hamowania. Współdziałanie tych technologii zapewnia już teraz przyszłościową formę mobilności.

  • Wskaźnik zmiany biegu

    Odpowiednio wczesna i optymalna zmiana biegów pozwala, przede wszystkim w mieście i na drogach pozamiejskich, oszczędzić wiele paliwa. Optymalna zmiana biegów i mniejsze zużycie paliwa – elektronika silnika oblicza w zależności od sytuacji i prędkości obrotowej najbardziej wydajny aktualnie bieg, a strzałka na wyświetlaczu informacyjnym wskazuje, kiedy należy włączyć wyższy lub niższy bieg, aby oszczędzać paliwo. System rozpoznaje przy tym sytuacje wymagające intensywnego przyspieszania i podaje wskazówkę zmiany biegu przy odpowiednio wyższych obrotach. Testy porównawcze wykazały, że samochody ze wskaźnikiem zmiany biegu spalają o około cztery procent mniej paliwa.

  • Funkcja Auto Start Stop.

    Funkcja Auto Start Stop sprawia, że samochód zużywa paliwo tylko wtedy, gdy się porusza. Podczas postojów, na przykład na światłach lub w korku, funkcja Auto Start Stop wykorzystuje potencjał oszczędności, wyłączając silnik, gdy tylko kierowca wyłączy bieg i zwolni sprzęgło (skrzynia manualna), lub gdy wyhamuje samochód do całkowitego zatrzymania (skrzynia Steptronic).
    Wskazanie na wyświetlaczu informacyjnym sygnalizuje zadziałanie funkcji. Po naciśnięciu sprzęgła (skrzynia manualna) lub zwolnieniu hamulca (skrzynia Steptronic) silnik w ułamkach sekundy załącza się ponownie.
    Nie ogranicza to w żaden sposób komfortu jazdy i bezpieczeństwa, ponieważ funkcja nie aktywuje się, gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury roboczej, temperatura wnętrza nie uzyskała jeszcze ustawionej wartości, stan naładowania akumulatora jest zbyt niski, albo gdy pracuje układ kierowniczy. W razie potrzeby centralny sterownik uruchamia silnik również podczas postoju. Na przykład gdy pojazd zaczyna się toczyć, lub gdy zaparuje przednia szyba. Na życzenie funkcję Auto Start Stop można w każdej chwili wyłączyć.

  • Elektryczne wspomaganie kierownicy

    Każdy ruch kierownicą zużywa energię. Ale po co zużywać energię, gdy kierownica się nie porusza? Dlatego elektryczne wspomaganie kierownicy BMW pracuje tylko wtedy, gdy jest to potrzebne. W przeciwieństwie do tradycyjnych, hydraulicznych układów kierowniczych takie rozwiązanie autorstwa BMW zużywa energię tylko podczas obracania kierownicą. Przy stałym ustawieniu kierownicy – np. przy dużej prędkości na autostradzie – silnik elektryczny nie pracuje.

  • Odzysk energii hamowania

    Każde hamowanie uwalnia energię kinetyczną, która przez długi czas pozostawała niewykorzystana w samochodach. Odzysk energii hamowania wykorzystuje nieużywany do tej pory potencjał i wytwarza prąd z energii kinetycznej uwalnianej przy zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu. Prąd ten ładuje akumulator. Dzięki inteligentnemu układowi zarządzania energią alternator nie musi już stale pracować. Rezultatem tego jest niższe zużycie paliwa i wyższa moc – zgodnie z filozofią BMW EfficientDynamics.