PASJA I PERFEKCYJNE ZRÓWNOWAŻENIE.

BMW M

Dynamika jazdy i wydajność BMW M6 Gran Coupé.

PASJA I PERFEKCYJNE ZRÓWNOWAŻENIE.

Dynamika jazdy i wydajność BMW M6 Gran Coupé.

W BMW M6 Gran Coupé od razu widać filozofię BMW M GmbH. Idealny rozkład masy, adaptacja technologii ze sportów motorowych oraz inteligentne zastosowanie lekkich materiałów gwarantują maksymalną dynamikę jazdy. I tak na przykład lżejszy karbonowy dach nie tylko poprawia wydajność auta, ale poprzez obniżenie środka ciężkości zwiększa również jego zwinność. To idealne warunki do jeszcze bardziej sportowej jazdy. W luksusowych warunkach, które nie mają sobie równych.

PASJA I PERFEKCYJNE ZRÓWNOWAŻENIE.Dynamika jazdy i wydajność BMW M6 Gran Coupé.

W BMW M6 Gran Coupé od razu widać filozofię BMW M GmbH. Idealny rozkład masy, adaptacja technologii ze sportów motorowych oraz inteligentne zastosowanie lekkich materiałów gwarantują maksymalną dynamikę jazdy. I tak na przykład lżejszy karbonowy dach nie tylko poprawia wydajność auta, ale poprzez obniżenie środka ciężkości zwiększa również jego zwinność. To idealne warunki do jeszcze bardziej sportowej jazdy. W luksusowych warunkach, które nie mają sobie równych.

BMW M

7-STOPNIOWA SKRZYNIA DWUSPRZĘGŁOWA M DRIVELOGIC.

Skrzynia dwusprzęgłowa M Drivelogic to innowacyjna przekładnia dostosowana specjalnie do wysokoobrotowych silników BMW M. Umożliwia automatyczny wybór biegu zoptymalizowany pod kątem trakcji, funkcję Launch Control, Low Speed Assistance, funkcję Auto Start Stop. Zmiana przełożeń odbywa się automatycznie lub ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy skórzanej M lub dźwigni w konsoli środkowej.
Skrzynia dwusprzęgłowa M umożliwia niezwykle szybką zmianę biegów bez przerywania przeniesienia napędu. Umożliwiają to dwa zespoły przekładniowe, każdy z własnym sprzęgłem, które poprzez naprzemienną pracę przenoszą moc silnika na koła bez przerywania transmisji napędu. Wykorzystanie dostępnych danych nawigacyjnych umożliwia przy tym optymalizację strategii zmiany biegów. Skrzynia dwusprzęgłowa M może na przykład odpowiednio wcześnie zredukować bieg przed zbliżającym się zakrętem. Dodatkowa funkcja Launch Control umożliwiająca start zatrzymany z maksymalnym przyspieszeniem, zapewniając ekstremalnie dynamiczne wrażenia z jazdy. Biegi można zmienić na pełnym gazie, bez wciskania pedału sprzęgła, nie przerywając transmisji napędu.
Funkcja Drivelogic oferuje przy tym zarówno w trybie zautomatyzowanym (D), jak i ręcznym (S) trzy programy – od ekstremalnie sportowego, przez komfortowy, po oszczędny.

PAKIET M COMPETITION.

Autentyczny klimat wyścigów: pakiet M Competition obejmujący zwiększenie mocy silnika, bardziej bezpośredni układ kierowniczy i specjalnie zestrojone zawieszenie daje BMW M6 jeszcze lepsze osiągi.


Moc 8-cylindrowego silnika benzynowego M TwinPower Turbo zwiększono tu z 423 kW do 441 kW. Wyższą moc uzyskuje się przez podniesienie ciśnienia doładowania w górnym zakresie obrotów. Sportowy układ wydechowy M daje przy tym wyjątkowe brzmienie silnika wywołujące dreszcz emocji. Zarówno na torze wyścigowym, jak i w codziennej eksploatacji specjalnie zestrojone zawieszenie oraz sportowo bezpośredni układ kierowniczy zapewniają przełożenie każdego ruchu kierownicy z maksymalną precyzją. Na zewnątrz imponujące wrażenie robią ekskluzywne 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke 601 M Bicolor z ogumieniem mieszanym oraz chromowane na czarno podwójne końcówki rur wydechowych sportowego układu wydechowego M.

AKTYWNY MECHANIZM RÓŻNICOWY M.

Aktywny mechanizm różnicowy M, z całkowicie adaptacyjnym rozdziałem momentu napędowego na tylne koła, optymalizuje trakcję i stabilność jazdy przy dynamicznych zmianach pasa ruchu i przyspieszaniu. Co sprawdza się na wyjściu z zakrętów, przy szybkim pokonywaniu zakrętów oraz na nawierzchni o zróżnicowanych właściwościach, na śniegu, szutrze i lodzie. Nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach poprzecznych gwarantuje precyzyjne prowadzenie pojazdu. Stała, płynna regulacja blokady mechanizmu daje bardziej harmonijne właściwości jezdne, a tym samym lepsze panowanie nad autem w ekstremalnych sytuacjach.
Trakcja optymalizowana jest przez elektronicznie sterowaną wielopłytkową blokadę mechanizmu różnicowego redukującą różnice prędkości obrotowej pomiędzy tylnymi kołami. System zaczerpnięty ze sportów motorowych powiązany jest przez sterownik elektroniczny z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Przez co zapewnia optymalne w każdej sytuacji zmienne wykorzystanie momentu blokującego w zakresie od 0 do 100 procent, neutralizując nawet najmniejsze różnice momentu obrotowego na obu kołach napędowych – bez sprzyjania nadsterowności. W ten sposób aktywny mechanizm różnicowy M gwarantuje optymalną przyczepność, stabilne prowadzenie i przeniesienie mocy napędu na drogę niemal bez strat.

HAMULCE WĘGLOWO-CERAMICZNE M.

Hamulce węglowo-ceramiczne M* to przykład konsekwentnego transferu technologii ze sportów motorowych. Zastosowanie nowego rodzaju kompozytu węglowo-ceramicznego umożliwia jeszcze bardziej bezpośrednie wykorzystanie siły hamowania oraz dalsze zwiększenie odporności na efekt fadingu. Oprócz tego hamulce takie są nierdzewne, mają jeszcze większą wytrzymałość termiczną, mają znacznie mniejsze zużycie i przyczyniają się do obniżenia masy pojazdu. Ich lekka konstrukcja zmniejsza masę rotującą i nieresorowaną, co pozytywnie wpływa na przyspieszenie, reakcję i prowadzenie auta, a przy tym poprawia dynamikę, trakcję i komfort resorowania oraz obniża zużycie paliwa.

Hamulce węglowo-ceramiczne M wyposażone w wyjątkowo duże tarcze hamulcowe (410 mm z przodu, 396 mm z tyłu), sześciotłoczkowe zaciski jednolite z przodu i jednotłoczkowe zaciski jednolite z tyłu dzięki bardzo wysokiej odporności termicznej nadają się również do długotrwałego zastosowania na torze wyścigowym. Perforowane i wentylowane tarcze hamulcowe zapewniają lepsze odprowadzanie ciepła. Hamulce węglowo-ceramiczne M poznać można po zaciskach lakierowanych w matowym kolorze złotym i po charakterystycznym logo M.

* Z uwagi na właściwości materiału mogą w zależności od sytuacji i zużycia występować odgłosy podczas działania, szczególnie na mokrej nawierzchni krótko przed całkowitym zatrzymaniem pojazdu. Na skutek działania wilgoci i soli drogowej skuteczność hamowania może być porównywalna ze skutecznością konwencjonalnego układu hamulcowego. Odczuwalne to jest jako obniżenie skuteczności hamowania i w razie potrzeby można to skompensować przez mocniejsze naciśnięcie pedału hamulca.

WYŚCIGOWY CHARAKTER.

Samochód oznaczony najmocniejszą literą świata na każdym przejechanym metrze demonstruje swój rodowód. Widać od razu, że wywodzi się ze sportów motorowych. Technologie takie jak Launch Control czy wyśmienity układ jezdny, który zależnie od preferencji może pracować w trybach od COMFORT po SPORT+, sprawiają, że BMW M6 Gran Coupé równie dobrze czuje się na bulwarze, co na torze wyścigowym.

  • Launch Control

    Funkcja Launch Control umożliwia przy silniku rozgrzanym do temperatury roboczej maksymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. W tym celu kierowca przez naciśnięcie i przytrzymanie przycisku DSC wyłącza dynamiczną kontrolę stabilności i włącza Launch Control. Wybiera tryb sekwencyjny, program jazdy 3 i, trzymając wciśnięty pedał hamulca, wciska pedał gazu poza punkt oporu (kick down). Kiedy w zestawie wskaźników zaświeci się symbol flagi startowej, przy wciśniętym pedale gazu ustawiane są automatycznie obroty silnika idealne do startu z miejsca. Następnie po zwolnieniu hamulca przy wciśniętym pedale gazu samochód przyspiesza maksymalnie aż do momentu ujęcia gazu. Skrzynia dwusprzęgłowa określa przy tym punkty zmiany biegów, troszcząc się o to, aby zmiana na wyższy bieg następowała zawsze przy optymalnych obrotach. Ten element wyposażenia przypadnie do gustu zwłaszcza kierowcom o sportowych ambicjach.

  • Elektroniczna kontrola amortyzatorów

    Elektroniczna kontrola amortyzatorów (EDC) automatycznie lub manualnie dostosowuje ich działanie do sytuacji podczas jazdy. Wszystkie ruchy pojazdu mające wpływ na właściwości jezdne nadzorowane są przez czujniki. System kontroli analizuje te dane i odpowiednio steruje amortyzatorami. Za pomocą zaworów elektromagnetycznych płynnie reguluje siłę amortyzacji pod kątem rodzaju nawierzchni, obciążenia samochodu i warunków jezdnych. Dzięki temu wyraźnie redukuje pochyły karoserii podczas hamowania czy na nierównej nawierzchni, podczas jazdy na zakrętach i przyspieszania. W efekcie wzrasta poziom bezpieczeństwa – na przykład dzięki skróceniu drogi hamowania – oraz komfort jazdy.

  • Układ dynamicznej kontroli stabilności

    Jeszcze jednym ciekawym elementem koncepcji BMW M6 Cabrio jest dynamiczna kontrola stabilności (DSC). Zoptymalizowane funkcje regulacyjne w zestawieniu z pozostałymi systemami jeszcze bardziej poprawiają dynamikę jazdy. Wprowadzono tu również dodatkowe funkcje z zakresu bezpieczeństwa czynnego (gotowość hamulców, suszenie tarcz hamulcowych, kompensacja efektu fadingu).
    Dynamiczna kontrola stabilności oferuje kierowcy trzy tryby: DSC on, MDM (M Dynamic Mode) i DSC off. Podczas gdy DSC poprzez przyhamowywanie poszczególnych kół przeciwdziała podsterowności i nadsterowności, tryb MDM dopuszcza większy poślizg kół i umożliwia kierowcom ze sportowym zacięciem lekki dryft. Przy przekroczeniu określonej wartości granicznej również w tym trybie do akcji wkraczają funkcje wspomagające. Z wyłączonym trybem DSC (DSC off) kierowca może na torach wyścigowych maksymalnie eksplorować zakres graniczny i poprzez odpowiednie dozowanie gazu wywoływać kontrolowany poślizg.

  • M Servotronic.

    Optymalne wspomaganie kierownicy w każdej sytuacji. Funkcja M Servotronic dynamicznie dopasowuje opór kierownicy do aktualnej prędkości jazdy, co daje bezpośrednie i precyzyjne wyczucie pracy układu kierowniczego przy dużych prędkościach. Zapewnia też maksymalny komfort dzięki mniejszej sile kierowania, a także maksymalną zwrotność podczas parkowania i manewrów lub jazdy przez ciasne ulice i zakręty.

    Na podstawie prędkości jazdy sterownik oblicza siłę wspomagania kierownicy wymaganą w danej sytuacji. Jest ona następnie precyzyjnie dozowana przez układ hydrauliczny, odpowiednio do warunków jazdy.

    Przy mniejszych prędkościach kierowanie wymaga niewielkiego nakładu siły. Wraz ze wzrostem prędkości wspomaganie kierownicy stale maleje, aby zapewnić bezpośrednie wyczucie drogi i optymalny tor jazdy na wprost. Funkcja Servotronic M jest skonfigurowana specjalnie dla M i oferuje możliwość wyboru przyciskiem jednej z trzech charakterystyk. W połączeniu z pakietem M Competition funkcja M Servotronic ma jeszcze bardziej bezpośredni charakter.

PAKIET M DRIVER.

Pakiet M Driver zwiększa prędkość maksymalną ze standardowych 250 km/h do 305 km/h. Pakiet kierowcy M można zamówić bezpośrednio przy zakupie nowego samochodu, można go też w każdej chwili bez problemu dokupić. Wszystkie inne parametry techniczne pozostają bez zmian. Oprócz tego obejmuje voucher na intensywny trening BMW M prowadzony przez BMW Driving Experience. W przypadku ponownego nabycia pakietu kierowcy M trening w BMW Driving Experience można wymienić za dopłatą na inny.

M DRIVE.

M Drive umożliwia ustawienie indywidualnych profili jazdy: od komfortowego po wybitnie sportowy do jazdy na torze wyścigowym. Naciskając przyciski M Drive na kierownicy wielofunkcyjnej, można wybrać jeden z dwóch zapisanych profili i aktywować wszystkie powiązane ustawienia na raz. Wstępnie zaprogramowane konfiguracje można indywidualnie dostosowywać w menu iDrive.
Na konsoli środkowej w pobliżu dźwigni biegów umieszczone są przyciski dynamiki jazdy M służące do wyboru wszystkich indywidualnie konfigurowanych funkcji napędu i układu jezdnego. Niezależnie od siebie można wybierać tryb DSC, charakterystykę mocy silnika, dynamicznej kontroli amortyzatorów, układu M Servotronic i programy zmiany biegów skrzyni dwusprzęgłowej M. Pozwala to na zestawienie szczegółowej konfiguracji pojazdu i zapisanie jej przez długie naciśnięcie obu przycisku M Drive na kierownicy wielofunkcyjnej.

TECHNOLOGIE BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Niezależnie od tego, czy chodzi o maksymalne osiągi, czy o minimalne zużycie paliwa, tu wszystko kręci się wokół typowej dla BMW radości z jazdy. BMW EfficientDynamics to strategia BMW mająca na celu minimalizację zużycia paliwa i emisji spalin przy jednoczesnej maksymalizacji dynamiki i radości z jazdy. To pakiet rozwiązań obejmujących napęd, zarządzanie energią i koncepcję auta bazującą na strategii BMW EfficientLightweight – standardowo w każdym BMW.

BMW EfficientDynamics

  • Funkcja Auto Start Stop

    Funkcja Auto Start Stop sprawia, że samochód zużywa paliwo tylko wtedy, gdy się porusza. Podczas postojów, na czerwonym świetle czy w korku, funkcja Auto Start Stop wykorzystuje potencjał oszczędności, wyłączając silnik po całkowitym zatrzymaniu auta i włączeniu biegu jałowego.
    Wskazanie na wyświetlaczu informacyjnym sygnalizuje zadziałanie funkcji. Po zwolnieniu hamulca silnik w ułamkach sekundy włącza się ponownie.
    Nie ogranicza to w żaden sposób komfortu jazdy i bezpieczeństwa, ponieważ funkcja nie aktywuje się, gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury roboczej, temperatura wnętrza nie uzyskała jeszcze ustawionej wartości, stan naładowania akumulatora jest zbyt niski, albo gdy pracuje układ kierowniczy. Centralny sterownik w razie potrzeby uruchamia silnik również przy zatrzymanym samochodzie, np. gdy zacznie się on toczyć lub w razie zaparowania przedniej szyby. Na życzenie funkcję Auto Start Stop można w każdej chwili wyłączyć.

  • Odzysk energii hamowania

    Każde hamowanie uwalnia energię kinetyczną, która przez długi czas pozostawała niewykorzystana w samochodach. Technologia odzysku energii hamowania zagospodarowuje ten potencjał i wytwarza prąd z energii kinetycznej uwalnianej przy zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu. Prąd ten ładuje akumulator. Dzięki inteligentnemu układowi zarządzania energią alternator nie musi już stale pracować. Rezultatem jest niższe zużycie paliwa i wyższa moc napędu – zgodnie z filozofią BMW EfficientDynamics.