BMW ART CLUB 2025 W ZACHĘCIE.
CHRISTELLE OYIRI Z PREMIEROWĄ INSTALACJĄ "GHOST RIDER".
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki i BMW Polska prezentują wystawę „Ghost Rider” autorstwa Christelle Oyiri – rozwinięcie pracy artystki zaprezentowanej tego lata w Tate Modern w ramach prestiżowego cyklu Infinities Commission. To kolejna odsłona programu BMW Art Club. Przyszłość to sztuka, zainicjowanego przez BMW Polska w 2018 roku, w którym sztuka współczesna spotyka się z nowymi technologiami. Wystawa będzie prezentowana w sali Matejkowskiej Zachęty od 20 listopada 2025 roku do 1 lutego 2026 roku.
Christelle Oyiri została zaproszona do projektu ze względu na swoją multidyscyplinarną praktykę, łączącą muzykę elektroniczną, sztuki wizualne i performans w spójną refleksję nad współczesnością. Jej twórczość w wyjątkowy sposób spaja technologię z emocjonalnym i cielesnym doświadczeniem, badając granice między tym, co ludzkie i maszynowe. Oyiri uosabia wartości BMW Art Club – odwagę w eksperymentowaniu i przekraczanie granic formalnych w sztuce.
"GHOST RIDER".
TECHNO-OPERA O PAMIĘCI I ZNIKANIU.
Wystawa Christelle Oyiri to intensywny spektakl światła, dźwięku i ruchu – refleksyjna techno-opera o pamięci, transformacji i widmach kultury klubowej. Oyiri tworzy narrację o świecie w stanie przejścia – między materią i cyfrowością, przeszłością i przyszłością, obecnością i widmem.
Photo © Tate / Jai Monaghan
NOWA PRACA W ZACHĘCIE:
I RZEŹBY Z TATE MODERN.
Centralnym elementem wystawy jest zaprojektowana przez artystkę rzeźba w formie DJ-skiej konsoli – „widmowy instrument” łączący ciało, dźwięk i maszynę. Jej organiczna, aerodynamiczna forma przywołuje modernistyczne marzenia o postępie, a zarazem pulsuje energią klubowej nocy.
Konsola, pozbawiona już obecności samego DJ-a, staje się bytem, który jakby wchłania jego ciało. W dialogu z nią pozostają autoportrety Oyiri z brązu (Raw, Surgery, Mutant) – seria przygotowana dla Tate Modern, przedstawiająca ciało w procesie przemiany, od naturalnej formy po hybrydową, zintegrowaną z technologią.
SPEKTAKL W TRZECH ODSŁONACH:
ŚWIATŁO-DŹWIĘK-WIDEO.
Wystawa funkcjonuje jak spektakl w trzech aktach, w którym współgrają ze sobą światło, dźwięk i projekcja wideo. Czujniki zainstalowane w przestrzeni reagują na ruch i obecność widzów, modyfikując efekty dźwiękowe w czasie rzeczywistym.
Powstająca w ten sposób choreografia światła i muzyki sprawia, że każde doświadczenie „Ghost Rider” jest niepowtarzalne. Christelle Oyri w „Ghost Rider” łączy zaawansowane technologie z tradycyjnymi mediami i materiałami, tworząc złożony, niemal organiczny system. Twardy brąz spotyka się tu z plastycznym dźwiękiem i światłem, a maszyny inspirują się człowiekiem. Współczesna kultura klubowa staje się przestrzenią rytuału, odwołując się do duchowych korzeni tańca i performansu. Publiczność powracając na wystawę zawsze zastanie ją zmienioną - nie na tyle, by stanąć bez oddechu, ale wystarczająco, by całym ciałem poczuć tajemniczą obecność.” – mówi kurator BMW Art Club Michał Grzegorzek.
WIDMA PRZESZŁOŚCI: CIAŁO I TECHNOLOGIA.
Christelle Oyiri przywołuje zapomniane historie pionierów muzyki tanecznej, którzy stworzyli fundament współczesnej kultury klubowej. Ich duchy powracają w dźwiękach, świetle i ruchu publiczności, tworząc wielowarstwową opowieść o tym, jak technologia może stać się nośnikiem pamięci i wspólnoty.
Spotkanie Oyiri i BMW to opowieść o świecie w stanie transformacji otwierającej drogę do nowej epoki, w której technologia staje się nie tylko narzędziem, ale pełnoprawnym uczestnikiem doświadczenia. Ta narracja łączy projekt z Nueue Klasse, która jest wejściem BMW w nową erę wizjonerskiej generacji modeli łączącej elektryfikację, digitalizację, cyrkularność i nowy język designu. To moment redefinicji marki poprzez innowacje, która jednocześnie czerpie z dziedzictwa lat 60. i 70. Mobilność zyskuje tu nowy wymiar: jest emocjonalną i interaktywną przestrzenią łączącą człowieka i maszynę.
BMW UDOSTĘPNIA BEZPŁATNE WEJŚCIE NA WSZYSTKIE EKSPOZYCJE ZACHĘTY PRZEZ PIERWSZE DWA TYGODNIE OD OTWARCIA WYSTAWY „GHOST RIDER” OD 20 LISTOPADA DO 4 GRUDNIA 2025.
Christelle Oyiri (znana także jako Crystallmess) – francuska artystka i DJ-ka eksperymentalna, działająca na polu muzyki, wideo artu, performansu i rzeźby. W swojej sztuce sięga po tematy takie jak tożsamość, władza i pamięć zbiorowa. Wykorzystuje języki subkultur, badając relacje między sacrum i sztuczną inteligencją, tym, co intymne i polityczne. Inspiracji szuka we francuskiej teorii krytycznej. Jej prace były prezentowane m.in. w Centre Pompidou, Lafayette Anticipations, Tramway (Glasgow), Auto Italia i Gathering Gallery (Londyn), Gladstone Gallery (Nowy Jork) oraz LAND (Los Angeles), MMK (Frankfurt), LAS Art Foundation (Berlin). W 2024 roku została pierwszą laureatką prestiżowego cyklu Infinities Commission w Tate Modern stawiającego na eksperymentalne, wizjonerskie projekty artystycznych realizowane w przestrzeni „The Tanks”. Efektem jest zaprezentowana wiosną 2025 roku instalacja „In a Perpetual Remix Where Is My Own Song?” – medytacja nad remiksem jako formą przetrwania i mitotwórstwa.
Michał Grzegorzek – kurator i autor tekstów o sztuce współczesnej, kierownik warszawskiej Galerii Studio. Interesują go działania na styku sztuk wizualnych i performatywnych oraz eksperymentalne formaty wystawiennicze. Od 2016 roku był związany z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, gdzie pełnił funkcję kuratora sztuk performatywnych. Wspólnie z Mateuszem Szymanówką prowadził badania nad relacją między współczesnym performansem a kulturą klubową. Współpracował m.in z Nowym Teatrem w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Walker Art Center (Minneapolis, U.S.), CAC Vilnius (LT), Marres - House for Contemporary Culture (Maastricht, NL), LCCA (Riga, LV). W latach 2023/2024 był uczestnikiem program rezydencyjnego Jan van Eyck Academie (NL). Od 2022 współkuratoruje Kem Szkołę – program edukacyjny poświęcony choreografii społecznej, queerowej perspektywie i praktykom feministycznym.
BMW ART CLUB. PRZYSZŁOŚĆ TO SZTUKA I ZAANGAŻOWANIE W KULTURĘ.
Od ponad pięćdziesięciu lat BMW konsekwentnie wspiera dialog między sztuką, innowacją i społeczeństwem, tworząc trwałą więź między światem kultury a biznesem. Marka była inicjatorem ponad stu przedsięwzięć artystycznych – od legendarnej kolekcji BMW Art Car, z dziełami m.in. Andy’ego Warhola, Roy’a Lichtensteina i Jeffa Koonsa, po najnowszą edycję autorstwa Julie Mehretu zaprezentowaną w Centre Pompidou w 2024 roku. Swoją wizję mecenatu BMW rozwija we współpracy z prestiżowymi instytucjami, takimi jak Tate Modern w Londynie, operą La Scala w Mediolanie czy Art Basel.
W Polsce marka redefiniuje model zaangażowania w kulturę budując długofalowe, partnerskie relacje z najważniejszymi instytucjami – m.in. Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Nowym Teatrem, NOSPR-em, Teatrem im. Juliusza Słowackiego i Zachętą Narodową Galerią Sztuki. Wspólnie z nimi tworzy projekty artystyczne otwierające kulturę na nowe, eksperymentalne formy odbioru, angażując kuratorów, artystów, producentów i partnerów technologicznych. W ten sposób powstaje wspólny język pomiędzy światem sztuki a biznesem, oparty na współodpowiedzialności i wymianie kompetencji.
Kulminacją tego podejścia jest BMW Art Club. Przyszłość to sztuka – przestrzeń współpracy, w której wizje artystów, doświadczenie instytucji kultury i know-how BMW tworzą projekty otwierające nowe możliwości ekspresji. Misją BMW Art Club jest inspirowanie do myślenia o przyszłości i pokazywanie, w jaki sposób sztuka może nadać ludzki wymiar innowacjom technologicznym. Technologia nie zastępuje tu człowieka – staje się narzędziem poszerzającym jego kreatywność, a sztuka pozwala uchwycić cywilizacyjne przemiany i przedstawić je w formie bliskiej odbiorcy.
ZACHĘTA - NARODOWA GALERIA SZTUKI.
To jedna z czołowych instytucji kulturalnych Europy, której misją jest upowszechnianie sztuki współczesnej we wszystkich jej aktualnych przejawach jako ważnego elementu życia społecznego. Galeria organizuje wystawy czasowe prezentując najciekawsze zjawiska w sztuce XX i XXI wieku, prowadzi działalność edukacją dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz organizuje cykle wydarzeń dostępnych. Jej kolekcja obejmuje blisko 3700 prac. Od ponad 70 lat odpowiada za ekspozycje w Pawilonie Polskim na Biennale Sztuki i Biennale Architektury w Wenecji.
REALIZACJA
Organizatorzy: BMW Polska, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Artystka: Christelle Oyri
Produkcja artystyczna: Simon Gerard
Kurator: Michał Grzegorek
Producentka wykonawcza wystawy: Joanna Manecka
Koordynacja projektu BMW Art Club: Alicja Szewczyk, Kacper Studencki (BMW); Joanna Drzazga (Sto Lampartów)
Komunikacja: Maksymilian Lawera, Katarzyna Nowak
Projekt rzeźby: TOR Studio
Produkcja rzeźby: Laskowski Sandecki
Światło wystawy: Mikołaj Szulczewski
Rozwiązania audiowizualne: Eidotech
Współpraca ze strony Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki:
Opieka merytoryczna: Agnieszka Pindera, Łukasz Adamski
Koordynacja: Alicja Sznajder
Produkcja: Anna Muszyńska
Montaż wystawy: Andrzej Bialik, Dariusz Bochenek, Remigiusz Olszewski, Grzegorz Ostromecki
Komunikacja: Zofia Koźniewska, Milena Liebe, Alicja Malicka, Aleksandra Sienkiewicz, Justyna Wydra