BMW i4 eDrive40 Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 491–600
BMW i5 M60 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 473–539
BMW i3[1]: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km: 16,6–15,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 278–307
Co sprawia, że pojazd elektryczny jest tak wyjątkowy.
Silnik elektryczny wyróżnia silny zryw.
W porównaniu z silnikiem spalinowym napęd elektryczny rozwija moc jeszcze dynamiczniej. Swoją pełną moc przenosi on na drogę bez opóźnienia.
Akumulator pojazdu elektrycznego zastępuje zbiornik paliwa.
Jeździ na prąd, zamiast spalać paliwo. Pojazd elektryczny nie posiada zbiornika na benzynę ani olej napędowy. Posiada on zintegrowany akumulator z systemem ładowania zabezpieczony przed wypadkiem.
Ładowanie akumulatora podczas hamowania poprzez odzyskiwanie energii.
W pojazdach z silnikiem elektrycznym układ hamulcowy działa na zasadzie odzysku. W odróżnieniu od konwencjonalnych hamulców odzyskuje on energię. Zjawisko to nazywane jest rekuperacją.
Akumulator pojazdu elektrycznego BMW. Dobrze wiedzieć.
Pojemność, moc ładowania lub masa. W temacie akumulatora pojazdu elektrycznego pojawia się wiele pojęć. Skrót informacji.
Akumulator - serce elektrycznego BMW.
Akumulator pojazdu elektrycznego jest najcenniejszym komponentem w pojeździe BMW, porównywalnym z silnikiem spalinowym. Cena akumulatora pojazdu elektrycznego zależy między innymi od jego pojemności. Oznacza to, że im więcej energii jest w stanie zgromadzić akumulator pojazdu elektrycznego, tym więcej kosztuje. Kierowca poprzez swoje zwyczaje użytkowania może mieć pozytywny wpływ na żywotność akumulatora pojazdu elektrycznego. Akumulator chronią dodatkowo zintegrowane funkcje.
Zobacz, jaki masz wpływ na żywotność akumulatora w swoim pojeździe elektrycznym.
Akumulator pojazdu elektrycznego został zaprojektowany z największą starannością. Jednak w miarę upływu czasu zasięg i wydajność ładowania ulegają zmniejszeniu – wynika to z naturalnego i nieuniknionego procesu starzenia. Maksymalną pojemność używanego akumulatora pojazdu elektrycznego w porównaniu z nowym określa się mianem State of Health (SoH). Im niższy stan SoH, tym mniejszy zasięg. Poprzez dbałość i styl jazdy można utrzymywać optymalną kondycję akumulatora i pozytywnie wpłynąć na jego żywotność.
Zalecenia dotyczące optymalizacji żywotności akumulatora pojazdu elektrycznego.
Jak utrzymać dużą zdolność do gromadzenia energii w akumulatorze?
Akumulator pojazdu elektrycznego jest przystosowany do wszelkich sytuacji w codziennej eksploatacji. Podlega on starzeniu uwarunkowanemu prawom fizyki. Jeden aspekt starzenia uwarunkowany jest czasowo, a więc kalendarzowo. Im konsekwentniej unika się wysokiego poziomu naładowania i wysokiej temperatury akumulatora podczas parkowania, tym wolniej następuje starzenie kalendarzowe. Na drugi aspekt starzenia zasadniczy wpływ ma liczba cykli ładowania i rozładowywania. Ten aspekt nosi miano starzenia cyklicznego. Można je spowolnić na przykład poprzez przewidujący styl jazdy i umiarkowaną moc ładowania.
Doświadczenie zebrane przez wiele lat na
przykładzie BMW i3.
Trwałość akumulatorów stosowanych w elektrycznych pojazdach BMW jest widoczna już w pionierskim modelu – BMW i3. Od momentu wprowadzenia samochodu na rynek w 2013 roku, dokładnie obserwujemy proces starzenia się jego akumulatora. Jeszcze na etapie rozwoju BMW i3, przeprowadzaliśmy kompleksowe testy obejmujące jazdę oraz ładowanie, a także analizowaliśmy symulacje procesu starzenia się tego kluczowego komponentu.
Lepsze warunki pod nowsze generacje BMW.
Wczesne modele BMW i3 w porównaniu z aktualnymi modelami wyposażone są w bardzo mały akumulator. Z uwagi na postęp techniczny i wzrost wielkości akumulatorów nowsze generacje pojazdów elektrycznych BMW wykazują jeszcze lepsze warunki w związku z procesem starzenia się. Ponieważ w indywidualnym przypadku wpływ na to ma wiele czynników, nie można sformułować ogólnego stwierdzenia dotyczącego procesu starzenia się konkretnego pojazdu.
Budowa silnika elektrycznego. Prostymi słowami.
Tak działa napęd elektryczny.
Silnik elektryczny przekształca prąd w ruch. Do jego najważniejszych elementów należy wirnik i stojan. Jak sama nazwa mówi, wirnik ma się obracać. Odbywa się to w efekcie wzajemnego oddziaływania pola magnetycznego wirnika i stojana. Pole magnetyczne wirnika – w zależności od typu silnika – wytwarzane jest przez magnesy lub prąd. Powstający ruch obrotowy silnik elektryczny przenosi na koła za pośrednictwem 1-biegowej skrzyni biegów. Jeśli pod uwagę weźmiemy cykl jazdy (WLTP), stwierdzimy, że sprawność silnika elektrycznego ponad trzykrotnie przekracza sprawność silnika spalinowego. W pojazdach elektrycznych BMW często stosowane są te niezmiernie efektywne silniki synchroniczne wzbudzane prądem, w skrócie SSM.
Zalety silnika synchronicznego wzbudzanego prądem (SSM).
Jedną z kluczowych kompetencji BMW jest powszechne stosowanie silników SSM. Wyróżnia je rezygnacja z określonych „metali ziem rzadkich” w wirniku. W porównaniu z innymi typami silników silniki SSM cechują się korzystną charakterystyką mocy i również przy dużej prędkości zapewniają dobre przyspieszenie. Jest to przydatne podczas wyprzedzania na autostradzie. Oprócz tego silniki SSM zużywają mało energii. Ponieważ wirnik w nich magnetyzowany jest prądem, w zależności od sytuacji pracują one z optymalną efektywnością lub mocą.
Zalety silnika synchronicznego wzbudzanego magnesami trwałymi (PSM).
Silnik elektryczny typu PSM wyróżnia się duża gęstością mocy. W danej przestrzeni montażowej może on wytwarzać stosunkowo dużą moc. Pod względem technicznym różni się od silnika SSM tym, że pole magnetyczne wytwarzane jest w wirniku w inny sposób. Wytwarzają je magnesy trwałe. Dlatego silnik PSM szczególnie dobrze nadaje się na przykład do integracji w skrzyniach biegów samochodów PHEV i M PHEV (BMW XM).
Prosta technika. Łatwe prowadzenie.
Pojazd elektryczny BMW przyspiesza bezpośrednio. Bez wciskania sprzęgła i przełączania biegów. W odróżnieniu od silnika spalinowego silnik elektryczny udostępnia swoją moc jeszcze bardziej spontanicznie. Jego moment obrotowy w dolnym zakresie prędkości obrotowej jest wysoki i niemal stały. Przy wyższych prędkościach obrotowych silnik elektryczny może w dowolnej chwili mobilizować swoją pełną moc. Dlatego prędkości obrotowej nie trzeba dostosowywać jak w silniku spalinowym poprzez zmianę biegu.
Jazda elektryczna BMW. Szczególne doznania.
Elektryczne BMW prowadzi się niezwykle intuicyjnie, a jazda mija w atmosferze cichego relaksu. Podczas naciskania pedału przyspieszenia pojazd przyspiesza energicznie, ale z dobrym dawkowaniem mocy. Podczas hamowania wyczuwa się precyzję pedału. Środek ciężkości usytuowany jest nisko z uwagi na akumulator zamontowany w podwoziu pojazdu, a BMW doskonale trzyma się drogi.
Dlatego pojazd elektryczny tak szybko przyspiesza.
Dzięki zastosowaniu 1-biegowej skrzyni biegów elektryczne BMW przyspiesza płynnie bez przełączania biegów. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia moment obrotowy dostępny jest od razu. Po zdjęciu nogi z pedału BMW zwalnia równie ochoczo. Dokładnie tak, jak tego chcesz, i w zależności od wybranego ustawienia rekuperacji.
Jak BMW hamuje z inteligentną rekuperacją.
Układ hamulcowy elektrycznego BMW analizuje sytuacje podczas hamowania w aspekcie maksymalnej efektywności. Wykorzystuje on pełen potencjał rekuperacji silnika elektrycznego. W razie konieczności aktywowany jest konwencjonalny układ hamulcowy. W efekcie tej inteligentnej współpracy odzyskiwana jest maksymalna ilość energii, zapewniona jest ochrona hamulców i zmniejsza się ilość cząstek powstających wskutek tarcia hamulców.
Porównanie pojazdów elektrycznych i cen.


BMW i4 eDrive40 Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 491–600
BMW i4 M50 xDrive Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21,9–17,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 416–515
BMW i5 eDrive40 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18–14,7; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 512–626
BMW i5 M60 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 473–539
BMW i5 eDrive40 Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 494–602
BMW i5 M60 xDrive Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 454–522
BMW i7 xDrive60 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,6–18,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 589–624
BMW i7 M70 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 490–559
BMW iX1 eDrive20: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,1–15,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 430–473
BMW iX2 xDrive30: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 418–449
BMW iX xDrive60: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21–17,9; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 596–701
BMW iX M70 xDrive: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 518–600
Pytania i odpowiedzi dotyczące akumulatora i silnika elektrycznego.
Więcej informacji.
Zasięg elektryczny.
Zasięg naszych pojazdów elektrycznych pozwoli Ci bez problemu dotrzeć nawet do odległych miejsc. Planer trasy pokazuje możliwości ładowania na trasie.
Ładowanie w domu.
Ładuj swój pojazd elektryczny lub hybrydę plug-in przez noc lub między wyjazdami. Rozpoczynaj jazdę z dobrze naładowanym akumulatorem i wygodnie dostosowuj ładowanie swojego elektrycznego BMW do swoich codziennych potrzeb.
Zużycie i emisja CO₂.
BMW i4 eDrive40 Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 491–600
BMW i4 M50 xDrive Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21,9–17,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 416–515
BMW i5 eDrive40 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18–14,7; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 512–626
BMW i5 M60 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 473–539
BMW i5 eDrive40 Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 494–602
BMW i5 M60 xDrive Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 454–522
BMW i7 xDrive60 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,6–18,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 589–624
BMW i7 M70 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 490–559
BMW iX1 eDrive20: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,1–15,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 430–473
BMW iX2 xDrive30: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 418–449
BMW iX xDrive60: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21–17,9; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 596–701
BMW iX M70 xDrive: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 518–600
[1] Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO₂, zużycia energii i zasięgu w trybie elektrycznym zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wszelkie wyposażenie dodatkowe (w tym przypadku z rynku niemieckiego). W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem UE 2022/195, od 01.01.2023 r. w certyfikatach zgodności WE wartości NEDC nie będą już obowiązywać. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltp
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz oficjalnych specyficznych emisji CO₂ nowych samochodów osobowych podano w „Przewodniku po zużyciu paliwa, emisjach CO₂ i zużyciu energii elektrycznej nowych samochodów osobowych”, dostępnym bezpłatnie we wszystkich salonach sprzedaży, w spółce Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT), Hellmuth Hirth Str. 1, 73760 Ostfildern Scharnhausen, oraz na stronie https://www.dat.de/co2/.
[2] Zasięg zależy od różnych czynników, przede wszystkim: indywidualnego stylu jazdy, uwarunkowań trasy, temperatury zewnętrznej, ogrzewania, klimatyzacji i zastanej temperatury.
[3] Wydajność ładowania zależy od poziomu naładowania, temperatury otoczenia, indywidualnego stylu jazdy i wykorzystania odbiorników energii. Podane zasięgi są oparte na najlepszym scenariuszu WLTP. Czasy ładowania odnoszą się do temperatury otoczenia 23°C po wcześniejszej jeździe i mogą się różnić w zależności od sposobu użytkowania.
[4] Wydłużenie zasięgu w km w wyniku ładowania o dużej mocy przez 10 minut obliczone zostało w cyklu WLTP zgodnie z DIN70080. Zależy ono od wyposażenia pojazdu, indywidualnego profilu jazdy, temperatury otoczenia, stanu naładowania i wykorzystania odbiorników dodatkowych.