i4 eDrive40 Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 491–600
i5 M60 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 457–516
BMW i3[1]: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km: 16,6–15,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 278–307
Co sprawia, że samochód elektryczny jest tak wyjątkowy.
Silnik elektryczny wyróżnia silny zryw.
W porównaniu z silnikiem spalinowym napęd elektryczny rozwija moc jeszcze dynamiczniej. Swoją pełną moc przenosi on na drogę bez opóźnienia.
Akumulator samochodu elektrycznego zastępuje zbiornik paliwa.
Jeździ na prąd, zamiast spalać paliwo. Samochód elektryczny nie posiada zbiornika na benzynę ani olej napędowy. Posiada on zintegrowany akumulator z systemem ładowania zabezpieczony przed wypadkiem.
Ładowanie akumulatora podczas hamowania poprzez odzyskiwanie energii.
W samochodach z silnikiem elektrycznym układ hamulcowy działa na zasadzie odzysku. W odróżnieniu od konwencjonalnych hamulców odzyskuje on energię. Zjawisko to nazywane jest rekuperacją.
Akumulator samochodu elektrycznego BMW. Dobrze wiedzieć.
Pojemność, moc ładowania lub masa. W temacie akumulatora samochodu elektrycznego pojawia się wiele pojęć. Skrót informacji.
Długowieczność to wartość akumulatora samochodu elektrycznego.
Akumulator samochodu elektrycznego jest najcenniejszym komponentem w samochodzie BMW, porównywalnym z silnikiem spalinowym. Cena akumulatora samochodu elektrycznego zależy między innymi od jego pojemności. Oznacza to, że im więcej energii jest w stanie zgromadzić akumulator samochodu elektrycznego, tym więcej kosztuje. Kierowca poprzez swoje zwyczaje użytkowania może mieć pozytywny wpływ na żywotność akumulatora samochodu elektrycznego. Akumulator chronią dodatkowo zintegrowane funkcje.
Zobacz, jaki masz wpływ na żywotność akumulatora w swoim samochodzie elektrycznym.
Akumulator samochodu elektrycznego został zaprojektowany z największą starannością. Jednak w miarę upływu czasu zasięg i wydajność ładowania nieco się zmniejszają – wynika to z normalnego procesu starzenia. Tę kondycję określa się mianem State of Health (SoH). Oznacza ona maksymalną pojemność używanego akumulatora samochodu elektrycznego w porównaniu z nowym. Im niższy stan SoH, tym mniejszy zasięg. Poprzez dbałość i styl jazdy można utrzymywać optymalną kondycję akumulatora.
Zalecenia dotyczące optymalizacji żywotności akumulatora samochodu elektrycznego.
Tak akumulator samochodu elektrycznego utrzymuje dużą zdolność do gromadzenia energii.
Akumulator samochodu elektrycznego jest przystosowany do wszelkich sytuacji w codziennej eksploatacji. Podlega on starzeniu uwarunkowanemu prawom fizyki. Jeden aspekt starzenia uwarunkowany jest czasowo, a więc kalendarzowo. Im konsekwentniej unika się wysokiego poziomu naładowania i wysokiej temperatury akumulatora podczas parkowania, tym wolniej następuje starzenie kalendarzowe. Na drugi aspekt starzenia zasadniczy wpływ ma liczba cykli ładowania i rozładowywania. Ten aspekt nosi miano starzenia cyklicznego. Można je spowolnić na przykład poprzez przewidujący styl jazdy i umiarkowaną moc ładowania.
Doświadczenie zebrane przez wiele lat na
przykładzie BMW i3.
Solidność akumulatorów samochodów elektrycznych BMW dostrzegalna jest już w naszym pionierskim samochodzie elektrycznym – BMW i3. Od 2013 roku obserwujemy proces starzenia się jego akumulatora. Już na etapie rozwoju BMW i3 przeprowadzaliśmy szeroko zakrojone testy jazdy oraz ładowania i analizowaliśmy proces starzenia się w ramach symulacji.
Lepsze warunki pod nowsze generacje BMW.
Wczesne modele BMW i3 w porównaniu z aktualnymi modelami wyposażone są w bardzo mały akumulator. Z uwagi na postęp techniczny i wzrost wielkości akumulatorów nowsze generacje samochodów elektrycznych BMW wykazują jeszcze lepsze warunki w związku z procesem starzenia się. Ponieważ w indywidualnym przypadku wpływ na to ma wiele czynników, nie można sformułować ogólnego stwierdzenia dotyczącego procesu starzenia się konkretnego samochodu.
Budowa silnika elektrycznego. Prostymi słowami.
Tak działa napęd elektryczny.
Silnik elektryczny przekształca prąd w ruch. Do jego najważniejszych elementów należy wirnik i stojan. Jak sama nazwa mówi, wirnik ma się obracać. Odbywa się to w efekcie wzajemnego oddziaływania pola magnetycznego wirnika i stojana. Pole magnetyczne wirnika – w zależności od typu silnika – wytwarzane jest przez magnesy lub prąd. Powstający ruch obrotowy silnik elektryczny przenosi na koła za pośrednictwem 1-biegowej skrzyni biegów. Jeśli pod uwagę weźmiemy cykl jazdy (WLTP), stwierdzimy, że sprawność silnika elektrycznego ponad trzykrotnie przekracza sprawność silnika spalinowego. W samochodach elektrycznych BMW często stosowane są te niezmiernie efektywne silniki synchroniczne wzbudzane prądem, w skrócie SSM.
Zalety silnika synchronicznego wzbudzanego prądem (SSM).
Jedną z kluczowych kompetencji BMW jest powszechne stosowanie silników SSM. Wyróżnia je rezygnacja z określonych „metali ziem rzadkich” w wirniku. W porównaniu z innymi typami silników silniki SSM cechują się korzystną charakterystyką mocy i również przy dużej prędkości zapewniają dobre przyspieszenie. Jest to przydatne podczas wyprzedzania na autostradzie. Oprócz tego silniki SSM zużywają mało energii. Ponieważ wirnik w nich magnetyzowany jest prądem, w zależności od sytuacji pracują one z optymalną efektywnością lub mocą.
Zalety silnika synchronicznego wzbudzanego magnesami trwałymi (PSM).
Silnik elektryczny typu PSM wyróżnia się duża gęstością mocy. W danej przestrzeni montażowej może on wytwarzać stosunkowo dużą moc. Pod względem technicznym różni się od silnika SSM tym, że pole magnetyczne wytwarzane jest w wirniku w inny sposób. Wytwarzają je magnesy trwałe. Dlatego silnik PSM szczególnie dobrze nadaje się na przykład do integracji w skrzyniach biegów samochodów PHEV i M PHEV (BMW XM).
Prosta technika. Łatwe prowadzenie.
Samochód elektryczny BMW przyspiesza bezpośrednio. Bez wciskania sprzęgła i przełączania biegów. W odróżnieniu od silnika spalinowego silnik elektryczny udostępnia swoją moc jeszcze bardziej spontanicznie. Jego moment obrotowy w dolnym zakresie prędkości obrotowej jest wysoki i niemal stały. Przy wyższych prędkościach obrotowych silnik elektryczny może w dowolnej chwili mobilizować swoją pełną moc. Dlatego prędkości obrotowej nie trzeba dostosowywać jak w silniku spalinowym poprzez zmianę biegu.
Jazda elektryczna BMW. Szczególne doznania.
Elektrycznym BMW jeździ się w atmosferze cichego relaksu i jednocześnie intuicyjnie. Podczas naciskania pedału przyspieszenia samochód przyspiesza spontanicznie, z dużą mocą i dobrym dawkowaniem mocy. Podczas hamowania wyczuwa się precyzję pedału. Środek ciężkości usytuowany jest nisko z uwagi na akumulator zamontowany w podwoziu samochodu. I BMW doskonale trzyma się drogi.
Dlatego samochód elektryczny tak szybko przyspiesza.
Dzięki zastosowaniu 1-biegowej skrzyni biegów elektryczne BMW przyspiesza płynnie bez przełączania biegów. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia moment obrotowy dostępny jest od razu. Po zdjęciu nogi z pedału BMW zwalnia równie ochoczo. Dokładnie tak, jak tego chcesz, i w zależności od wybranego ustawienia rekuperacji.
Jak BMW hamuje z inteligentną rekuperacją.
Układ hamulcowy elektrycznego BMW analizuje sytuacje podczas hamowania w aspekcie maksymalnej efektywności. Wykorzystuje on pełen potencjał rekuperacji silnika elektrycznego. W razie konieczności aktywowany jest konwencjonalny układ hamulcowy. W efekcie tej inteligentnej współpracy odzyskiwana jest maksymalna ilość energii, zapewniona jest ochrona hamulców i zmniejsza się ilość cząstek powstających wskutek tarcia hamulców.
Porównanie samochodów elektrycznych i cen.
i5 eDrive40 Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,2–16,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 483–560
i5 eDrive40 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,8–16; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 499–579
i4 eDrive40 Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 491–600
i7 xDrive60 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 571–624
i4 M50 xDrive Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21,9–17,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 416–515
i5 M60 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 457–516
i5 M60 xDrive Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,8–18,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 445–506
i7 M70 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 490–559
iX2 xDrive30: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 417–449
BMW iX xDrive40: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21,4 - 19,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 403 - 435
iX1 eDrive20: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 430–474
BMW i3[1]: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km: 16,6–15,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 278–307
iX M60: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 24,7–21,9; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 500–565
Pytania i odpowiedzi dotyczące akumulatora i silnika elektrycznego.
Więcej informacji.
Zasięg elektryczny.
Zasięg naszych samochodów elektrycznych pozwoli Ci bez problemu dotrzeć nawet do odległych miejsc. Planer trasy pokazuje możliwości ładowania na trasie.
W domu lub w miejscach publicznych.
Ładowanie jest bardzo proste. Wygodnie w domu z własnej sieci elektrycznej lub elastycznie w drodze, na przykład na stacjach szybkiego ładowania. Sieć ładowania stale się rozwija i wciąż pojawiają się nowe rozwiązania do domu.
Zużycie energii i emisja CO₂.
i5 eDrive40 Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 19,2–16,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 483–560
i5 eDrive40 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,8–16; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 499–579
i4 eDrive40 Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 491–600
i7 xDrive60 Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 571–624
i4 M50 xDrive Gran Coupe: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21,9–17,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 416–515
i5 M60 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 457–516
i5 M60 xDrive Touring: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 20,8–18,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 445–506
i7 M70 xDrive Limuzyna: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 490–559
iX2 xDrive30: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 417–449
BMW iX xDrive40: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 21,4 - 19,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 403 - 435
iX1 eDrive20: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 430–474
BMW i3[1]: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km: 16,6–15,3; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 278–307
iX M60: Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP w kWh/100 km[1]: 24,7–21,9; zasięg elektryczny, WLTP w km[2]: 500–565
[1] Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2, zużycia energii i zasięgu w trybie elektrycznym zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wszelkie wyposażenie dodatkowe (w tym przypadku z rynku niemieckiego). W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem UE 2022/195 od 01.01.2023 r. w certyfikatach zgodności WE wartości NEDC nie będą już obowiązywać. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltp
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
[2] Zasięg zależy od różnych czynników, przede wszystkim: indywidualnego stylu jazdy, uwarunkowań trasy, temperatury zewnętrznej, ogrzewania, klimatyzacji i zastanej temperatury.
[3] Wydajność ładowania zależy od stanu naładowania, temperatury otoczenia, indywidualnego profilu jazdy i wykorzystania odbiorników dodatkowych. Podane zasięgi są oparte na najlepszym scenariuszu WLTP. Czasy ładowania odnoszą się do temperatury otoczenia 23°C po wcześniejszej jeździe i mogą się różnić w zależności od sposobu użytkowania.
Zdjęcia, filmy video i grafiki wyświetlane na stronie mają wyłącznie poglądowy charakter. Modele oferowane do sprzedaży w Polsce mogą różnić się od prezentowanych ujęć, w tym wyposażeniem dodatkowym. Parametry konkretnego samochodu są zawate w Świadectwie homologacji danego typu pojazdu. Szczegóły dotyczące oferty, w tym specyfikacji pojazdu zostaną przedstawione na późniejszym etapie.