Nasze narzędzie do zarządzania zgodami użytkownika na korzystanie z plików cookie jest tymczasowo offline. Z tego powodu niektóre funkcje wymagające zgody użytkownika mogą nie być dostępne.
ZUŻYCIE I EMISJA.
BMW EFFICIENTDYNAMICS: SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE METOD POMIARU ZUŻYCIA PALIWA I EMISJI CO₂ ORAZ TECHNOLOGII SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH.
Zużycie paliwa i emisja CO2 w nowych pojazdach są określane przy użyciu ujednoliconej procedury. We wrześniu 2018 r. obowiązujący dotychczas Nowy Europejski Cykl Jazdy (NEDC) został zastąpiony cyklem jazdy bliższym życiu codziennemu o nazwie WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Uzupełniająco stosowany jest test emisji RDE (Real Driving Emissions), który mierzy emisję spalin bezpośrednio na drodze. Dzięki nowym procedurom testowym użytkownicy będą mogli w przyszłości jeszcze lepiej oszacować zużycie paliwa i emisję spalin swojego pojazdu. Na tej stronie znajdziesz ponadto przydatne informacje na temat osiągów silników Diesla.
Zużycie paliwa i emisja CO2 w nowych pojazdach są określane przy użyciu ujednoliconej procedury. We wrześniu 2018 r. obowiązujący dotychczas Nowy Europejski Cykl Jazdy (NEDC) został zastąpiony cyklem jazdy bliższym życiu codziennemu o nazwie WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Uzupełniająco stosowany jest test emisji RDE (Real Driving Emissions), który mierzy emisję spalin bezpośrednio na drodze. Dzięki nowym procedurom testowym użytkownicy będą mogli w przyszłości jeszcze lepiej oszacować zużycie paliwa i emisję spalin swojego pojazdu. Na tej stronie znajdziesz ponadto przydatne informacje na temat osiągów silników Diesla.
5 FAKTÓW NA TEMAT PROCEDURY TESTOWEJ WLTP.
- 01 Nowy pomiar praktyczny emisji zanieczyszczeń podczas jazdy na drodze
- 02 Testy mają dłuższy czas trwania, są przeprowadzane przy większej prędkości przebiegający z większą dynamiką.
- 03 Standardowe wartości nowej metody pomiaru są bliższe rzeczywistemu zużyciu.
- 04 Informacje zapewniają większą przejrzystość w odniesieniu do przewidywanych kosztów paliwa.
- 05 Metoda pomiaru WLTP jest wprowadzana stopniowo od 1 września 2017 r.
METODA POMIAROWA WLTP.
Precyzyjna procedura testowa dla uzyskania możliwie bliskich rzeczywistości wartości zużycia paliwa i emisji CO₂.
Metoda pomiarowa WLTP bazuje na gromadzonych na całym świecie, realnych danych z jazdy, dzięki czemu także ustalone wartości będą bardziej odpowiadać rzeczywistości. Oznacza to m.in. nowe, znacznie surowsze warunki testowe i wyższe prędkości oraz znacznie dłuższy czas trwania testu (30 zamiast 20 min).
Dla uzyskania bardziej precyzyjnych wartości emisji CO2 cykl testowy uwzględnia wyposażenie standardowe, a także wyposażenie dodatkowe pojazdu. Dla każdego typu pojazdu wynikają przy tym dwie wartości: minimalne i maksymalne normatywne spalanie w zależności od aerodynamiki, masy i oporu toczenia. Dzięki procedurze WLTP możesz dokładniej oszacować zużycie paliwa i emisję CO2 pojazdu. W przypadku określonej konfiguracji pojazdu bezpośrednio podawana jest indywidualna wartość normatywna. Również w przypadku tej procedury testowej możliwe są odchylenia występujące w rzeczywistej eksploatacji. Niezależnie od tego zużycie paliwa i emisja CO2 w codziennej eksploatacji nadal zależą od różnych warunków topograficznych, klimatycznych oraz indywidualnych, zależnych od kierowcy. Wpływ ma również sytuacja na drogach, aktualne obciążenie oraz korzystanie np. z klimatyzacji. Pewne jest, że warunki testowe są bardziej realistyczne niż dotychczas, przez co należy liczyć się z wyższymi deklarowanymi wartościami zużycia paliwa i emisji CO2, a w przypadku samochodów elektrycznych również zasięgu. Nie ma to jednak negatywnego wpływu na realne zużycie paliwa czy zasięg. Ponadto BMW Group stale pracuje nad nowymi technologiami mającymi na celu dalszą poprawę zużycia paliwa i zasięgu.
Wszystkie dostępne w krajach EU28+ pojazdy BMW Group są dopuszczone do ruchu zgodnie z procedurą WLTP.
W Niemczech ustawodawca określa jednak, że wartości zmierzone w procedurze WLTP mają być jeszcze podawane w przeliczeniu na wartości NEDC. W tym celu komisja UE opracowała procedurę korelacji, która obowiązuje na równi wszystkich producentów samochodów.
Ta faza ma ułatwić przejście na nową procedurę. Jej okres obowiązywania zależy od regulacji prawnych w danym kraju, dlatego też różni się w zależności od kraju.
Od września 2018 r. wszyscy producenci samochodów są zobowiązani testować zgodnie z procedurą WLTP wszystkie pojazdy sprzedawane w UE, a także w Szwajcarii, Turcji, Norwegii, Liechtensteinie i Izraelu (EU28+).
Od stycznia 2021 r. we wszystkich krajach stosujących prawodawstwo UE w zakresie homologacji pojazdów obowiązkowe będzie publikowanie wartości WLTP dla każdego pojazdu.
PROCEDURA WLTP OBJAŚNIONA W WIDEO.
Filmy te informują o najważniejszych faktach dotyczących metody pomiarowej WLTP.
ZESTAWIENIE WLTP Z NEDC.
Dowiedz się więcej na temat różnic między starą i nową procedurą testową.
Procedura testowa | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Czas trwania testu | 20 min | 30 min | |
Dystans testowy | 11 km | 23,2 km | |
Czas postoju | 25% | 13% | |
Fazy testu | cykl miejski, pozamiejski, (mieszany) | wolna, średnia, szybka, bardzo szybka (mieszana); dodatkowo „City” dla samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in | |
Prędkość | Średnia: 34 km/h Maksymalna: 120 km/h | Średnia: 46,6 km/h Maksymalna: 131 km/h | |
Temperatura startowa | 20–30°C; rozruch na zimno | 14°C (przetestowano przy 23°C, skorygowano dla 14°C) rozruch na zimno | |
Wyposażenie dodatkowe | Nieuwzględnione. | Uwzględniony jest wpływ całego wyposażenia dodatkowego na aerodynamikę, masę i opory toczenia. |
REAL DRIVING EMISSIONS (RDE).
Praktyczny pomiar emisji zanieczyszczeń podczas jazdy na drodze.
Od połowy maja 2016 r. wszystkich producentów samochodów w UE, a także w Szwajcarii, Turcji, Norwegii, Liechtensteinie i Izraelu obowiązują pomiary RDE (Real Driving Emissions). W teście RDE emisja substancji szkodliwych, na przykład cząstek stałych i tlenków azotu (NOx), mierzona będzie bezpośrednio podczas jazdy na drodze. Dzięki temu określone zostaną średnie wartości emisji, jakich należy spodziewać się również w codziennej eksploatacji.
W celu dalszej redukcji emisji substancji szkodliwych w codziennej eksploatacji BMW Group stosuje w swoich modelach różne technologie.
BMW BluePerformance zmniejsza na przykład emisję tlenków azotu w silnikach wysokoprężnych. Wraz z wprowadzeniem nowej generacji 6-cylindrowych silników wysokoprężnych od 2020 roku katalizator akumulacyjny w pobliżu silnika został zastąpiony przez umieszczony również w pobliżu silnika jeszcze mocniejszy system SCR. Pozwala to na dalszą poprawę przemiany NOx, szczególnie podczas jazdy miejskiej. Dodatkowe wsparcie zapewnia drugi katalizator SCR, który tak jak wcześniej jest umieszczony w podwoziu i w zależności od pojazdu wyposażony we własny układ dozowania AdBlue®.
BMW Group jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził połączenie katalizatora akumulacyjnego NOx i systemu SCR w produkcji seryjnej. Poprzez wprowadzenie podwójnego dozowania AdBlue® marka BMW po raz kolejny wyznacza standardy w zakresie oczyszczania spalin i redukcji zanieczyszczeń.
Oprócz tego od roku 2006 wszystkie silniki wysokoprężne wyposażone są standardowo w filtr cząstek stałych. Również w modelach benzynowych powszechnie stosuje się teraz specjalne filtry cząstek stałych.
BMW produkuje tylko pojazdy spełniające normę Euro 6d już od 01.10.2020 r., czyli na 3 miesiące przed prawnie wiążącą datą 01.01.2021 r. Norma emisji spalin Euro 6d w przeciwieństwie do normy Euro 6c określa teraz również wartości graniczne dla liczby cząstek stałych i tlenków azotu podczas przejazdów RDE.
Homologacja zgodnie z Euro 6d gwarantuje, że Twój samochód spełnia obecnie najbardziej rygorystyczne unijne limity emisji.
SILNIKI Z TECHNOLOGIĄ BMW TWIN POWER TURBO.
Mocne i wydajne: silniki benzynowe i wysokoprężne BMW.
Innowacyjne silniki benzynowe i wysokoprężne z technologią BMW TwinPower Turbo stanowią główny element każdego BMW. Łączą one najnowsze układy wtryskowe, w pełni adaptacyjny rozrząd oraz innowacyjną technologię turobodoładowania.
Silniki benzynowe BMW TwinPower Turbo.
Innowacyjny 3-cylindrowy silnik benzynowy o nieprzeciętnej kulturze pracy, 4-cylindrowy silnik benzynowy oraz wielokrotnie nagradzany tytułem „Engine of the Year Award” 6-cylindrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo wyznaczają nowe standardy. Najnowsza generacja silników BMW EfficientDynamics jest jeszcze oszczędniejsza, mocniejsza i ma jeszcze niższą emisję spalin niż poprzednie wersje.
Aby zapewnić jeszcze lepszą wydajność i dynamikę, ten innowacyjny pakiet stanowiący kamień milowy w strategii BMW EfficientDynamics łączy najnowsze technologie wtrysku i adaptacyjny rozrząd Valvetronic z Double VANOS z innowacyjnym układem turbodoładowania. Rezultatem tego jest niezwykle wydajny napęd, który efektownie podkreśla niepodważalne kompetencje BMW w zakresie budowy silników.
Silniki wysokoprężne BMW TwinPower Turbo.
Silniki wysokoprężne BMW TwinPower Turbo odzwierciedlają konsekwentnie realizowaną ideę BMW EfficientDynamics: uzyskanie doskonałych parametrów wydajności i kultury pracy w połączaniu z niskim zużyciem paliwa. Bez wątpienia wybijają się ponad przeciętność pod względem wydajności i dynamiki. 3-cylindrowe silniki wysokoprężne BMW TwinPower Turbo jako idealne jednostki bazowe, innowacyjne 4-cylindrowe silniki wysokoprężne BMW TwinPower Turbo oraz wyjątkowo mocne 6-cylindrowe rzędowe silniki wysokoprężne BMW TwinPower Turbo wyróżniają się przy tym wyjątkowo niską emisją spalin i niskim tarciem. Maksymalna radość z jazdy jest więc gwarantowana. Lekkie aluminiowe jednostki wysokoprężne z grupy silników BMW EfficientDynamics wyposażone są w turbodoładowanie ze zmienną geometrią turbiny. Mają również wtrysk bezpośredni CommonRail najnowszej generacji.
SILNIKI DIESLA BMW: NOWOCZESNE I WYDAJNE
Silnik wysokoprężny jest nie tylko ważnym motorem napędzającym gospodarkę, lecz ponadto wysoce zaawansowanym i efektywnym napędem. Dzięki innowacyjnej technologii wtrysku AdBlue® emisja azotu w nowoczesnych pojazdach BMW z silnikami Diesla jest bliska zeru. W celu dalszej redukcji emisji zanieczyszczeń stosowane są dodatkowe procesy oczyszczania spalin. Silnik wysokoprężny to napęd o najlepszych osiągach dla kierowców pokonujących często długie odcinki. W BMW Group każda odmiana napędu podlega rozwojowi i udoskonaleniom.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE NA TEMAT SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH.
Efektywność kosztowa albo osiągi: istnieje wiele powodów przemawiających za nowoczesnymi silnikami Diesla. Często jednak dostęp do faktów i podstawowych informacji jest utrudniony. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat silników wysokoprężnych i emisji zanieczyszczeń.
Silnik wysokoprężny a środowisko
Unia Europejska i wiele innych krajów na świecie zobowiązało się do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych CO2. W osiągnięciu tego celu klimatycznego ważną rolę odgrywa silnik wysokoprężny, ponieważ pojazdy w niego wyposażone dzięki mniejszemu zużyciu mają dobry bilans CO2. I tak przykładowo silnik wysokoprężny spełniający unijną normę Euro 6 emituje o około 15% mniej CO2 niż porównywalny silnik benzynowy. Na tym tle samochody osobowe z silnikami wysokoprężnymi w ciągu ostatnich 20 lat zaoszczędziły w Europie około 1 000 000 000 ton CO2. A dzięki filtrom cząstek stałych, które w BMW są montowane seryjnie już od 2006 roku, udział pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w emisji cząstek stałych z silników praktycznie nie ma już znaczenia.
Cząstki stałe i filtr cząstek stałych
Jako cząstki stałe definiuje się wszystkie rozproszone w powietrzu substancje stałe. Naturalnymi źródłami są erozja, pyły lotne, wybuchy wulkanów, ale także pyłki roślin. Źródła spowodowane działalnością człowieka to ruch drogowy, lotniczy i morski oraz przemysł. Około 20% emisji cząstek stałych pochodzi z samochodów, przy czym bardziej odpowiada za nie zużycie opon i zawirowania niż same spaliny. Dzięki filtrom cząstek stałych, które w BMW Group są montowane seryjnie od 2006 roku, nasze pojazdy nie emitują już niemal żadnych cząstek stałych z silnika.
Czym właściwie jest CO₂?
Dwutlenek węgla jest gazem cieplarnianym powstającym na przykład w wyniku spalania węgla, oleju napędowego, benzyny, gazu ziemnego lub drewna. W przyrodzie odgrywa on ważną rolę dla metabolizmu wielu organizmów żywych, w tym roślin. Jednak w nadmiarze CO2 znacznie przyczynia się również do powstawania efektu cieplarnianego i tym samym do zmian klimatycznych. Na terenie UE transport jest odpowiedzialny za niemal 30% całkowitej emisji CO2, z czego 72% przypada na transport drogowy. Bez silników wysokoprężnych, które ze względu na mniejsze zużycie emitują mniej CO2 niż silniki benzynowe, wartości CO2 byłyby znacznie wyższe.
Co oznacza NOx?
NOx to wspólna nazwa dla tlenków azotu, czyli gazowych związków chemicznych tlenu z azotem (N). Zbyt wysokie stężenie NOx obciąża płuca i może szkodzić roślinom. Tlenki azotu powstają w wyniku wysokotemperaturowego spalania paliw, ale także węgla, ropy naftowej, drewna lub odpadów. W latach 1990-2017 emisja NOx spowodowana przez transport drogowy zmniejszyła się o ponad 60%. I tak udział transportu drogowego w całkowitej emisji NOx w UE w 2017 roku wynosił około 37,5%. BMW w redukcji tlenków azotu stosuje wieloetapowy proces, który jest obecnie powszechnie uznawany za bardzo skuteczny. Oprócz redukcji emisji w silniku i układzie recyrkulacji spalin obejmuje on w szczególności oczyszczanie spalin za pomocą kombinacji NSC (katalizator akumulacyjny NOx = Nitrogen Oxide Storage Catalytic Converter) i systemu SCR (Selective Catalytic Reduction). W interakcji z temperaturą spalin i wtryskiem AdBlue® katalizator SCR przekształca toksyczne tlenki azotu w nietoksyczne składniki – wodę i azot.
W nowym 6-cylindrowym silniku wysokoprężnym BMW dotychczasowy bardzo wydajny układ oczyszczania spalin składający się z katalizatora akumulującego NOx, filtra DPF i systemu SCR w podwoziu został zastąpiony układem o jeszcze większym potencjale działania. System SCR w pobliżu silnika (na DPF) został przy tym uzupełniony o system SCR w podwoziu, aby móc objąć bardzo szeroki zakres pracy silnika przy optymalnej przemianie NOx. Jest to również podstawa dla przyszłych norm emisji spalin.Norma emisji spalin Euro
Norma emisji spalin Euro określa wartości graniczne dla emisji w zależności od typu pojazdu i silnika. Nowe samochody z każdym rokiem muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne wymogi w zakresie emisji spalin, aby mogły zostać dopuszczone do ruchu. Wszystkie aktualne nowe samochody BMW Group spełniają normę emisji spalin Euro 6 – zarówno te z silnikami wysokoprężnymi, jak i benzynowymi. Istotna dla homologacji typu WE klasa emisji spalin Twojego pojazdu znajduje się w certyfikacie zgodności w punkcie V9.
Strefy ekologiczne
Aby przestrzegać unijnych norm stężenia zanieczyszczeń w silnie zanieczyszczonych miastach i długofalowo poprawić jakość powietrza, niektóre duże miasta europejskie wprowadziły strefy ekologiczne lub niskoemisyjne o ograniczonym ruchu drogowym. W zależności od kraju wolno do nich wjeżdżać tylko pod pewnymi warunkami, takimi jak naklejenie specjalnych plakietek środowiskowych lub spełnienie określonych klas emisji spalin. Wszystkie aktualne nowe samochody BMW Group – zarówno z silnikiem wysokoprężnym, jak i benzynowym – spełniają normę emisji spalin Euro 6 i tym samym są dopuszczone do ruchu w większości europejskich stref ekologicznych.
Plakietka środowiskowa
Plakietka środowiskowa zawiera informacje o klasie emisji spalin UE pojazdu. W niektórych europejskich metropoliach, takich jak Berlin, jest ona wymagana do poruszania się w strefach ekologicznych o ograniczonej emisji spalin. Obecnie pojazdy w zależności od poziomu emisji zanieczyszczeń otrzymują plakietkę środowiskową w kolorze zielonym, żółtym lub czerwonym lub też nie otrzymują jej w ogóle. Wszystkie aktualnie dostępne nowe samochody BMW Group spełniają normę emisji spalin Euro 6, dlatego też przy rejestracji otrzymują zieloną plakietkę ekologiczną. Uprawnia Cię ona do wjeżdżania Twoim nowym BMW do większości stref środowiskowych w Europie.
FAQ – METODA POMIARU ZUŻYCIA I EMISJI.
Twoje pytania. Nasze odpowiedzi.
Co to jest WLTP?
Skrót WLTP onacza „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure”.
Jest to nowa obowiązująca od 2018 r. wszystkie samochody procedura testowa umożliwiająca ustalenie realnego zużycia paliwa i emisji CO2 danego pojazdu. WLTP zastępuje obowiązującą dotychczas procedurę NEDC.Co to jest cykl jezdny WLTP?
Zużycie paliwa i emisja spalin zależą m.in. od stylu jazdy. Dlatego na potrzeby procedury WLTP zgromadzono dane z jazdy z całego świata. Na podstawie tych danych określono cztery reprezentatywne fazy o różnych średnich prędkościach jazdy: wolna (low), średnia (medium), szybka (high) i bardzo szybka (extra high). W każdej z tych faz przyspiesza, hamuje i zatrzymuje się itp. z różną intensywnością i częstotliwością, tak aby odzwierciedlić sposób jazdy w codziennej eksploatacji. Połączenie tych faz daje cykl jezdny, którego wartość podawana jest przez producenta jako cykl mieszany. Ponieważ samochody elektryczne i hybrydowe stosowane są głównie w miastach, ich cykl jezdny obejmuje piątą fazę: fazę miejską. Tworzą ją średnia prędkości wolnej (low) i średniej (medium).
Co WLTP oznacza dla mnie?
Wprowadzenie procedury WLTP spowoduje zbliżenie się deklarowanych wartości zużycia paliwa i emisji CO2 do wartości realnych. Niezależnie od tego uwzględnienie indywidualnego wyposażenia dodatkowego w procedurze WLTP zapewnia jeszcze bardziej realistyczne dane, ponieważ bazują one na konkretnej konfiguracji pojazdu. Jednocześnie bardziej realistyczne wartości oznaczają również wyższe wartości normatywne zużycia paliwa i emisji CO2 w samochodach z silnikiem spalinowym i mniejszy zasięg w samochodach elektrycznych i hybrydach typu plug-in. W zależności od przepisów w niektórych krajach może wzrosnąć podatek zależny od emisji CO2.
Co to jest RDE?
RDE to skrót od „Real Driving Emissions”. Jest to nowa procedura obliczania emisji substancji szkodliwych, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe. Decydujące jest to, że pomiary dokonywane są w realnych warunkach podczas jazdy na drogach, a nie w laboratorium. Do pomiaru na rurze wydechowej testowanego samochodu montowany jest tzw. Portable Emissions Measurement System (PEMS).
Czym jest Euro 6?
Aktualna norma emisji spalin to Euro 6. Wyznacza ona niższe wartości maksymalne emisji cząstek stałych i tlenków azotu niż norma Euro 5. Od września 2018 r.* obowiązuje norma emisji spalin Euro 6c, która w porównaniu z normą Euro 6b narzuca jeszcze niższe wartości graniczne dla emisji cząstek stałych w pojazdach z silnikiem benzynowym. Dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym w normie Euro 6b i Euro 6c obowiązują te same wartości graniczne. Normy emisji spalin Euro 6d-TEMP (od września 2019 r.*) i Euro 6d (od stycznia 2021 r.*) ze względu na dostosowanie do RDE zakładają nieco niższe niż dotychczas wartości graniczne cząstek stałych i tlenków azotu.
* Dotyczy tylko nowych pojazdów. Nowe typy pojazdów podlegają nowej normie emisji spalin o rok wcześniej.Co oznacza Selective Catalytic Reduction (SCR)?
W celu dalszej redukcji emisji spalin do silników wysokoprężnych doprowadzany jest płynny amoniak, tzw. AdBlue. Układ Selective Catalytic Reduction (SCR) z AdBlue® eliminuje nawet 90% tlenków azotu. Produktami reakcji są para wodna, azot i dwutlenek węgla.
Czym jest BluePerformance?
W celu dalszej redukcji emisji tlenków azotu BMW stosuje w swoich samochodach technologię BluePerformance. Ta technologia umożliwia dodatkową redukcję emisji spalin w silnikach wysokoprężnych. Oprócz filtra DPF i katalizatora akumulacyjnego NOx wszystkie silniki 4-cylindrowe silniki wysokoprężne BMW są wyposażone w katalizator SCR („Selective Catalytic Reduction”) z wtryskiem AdBlue, który zapewnia istotne obniżenie zawartych w spalinach tlenków azotu. Wraz z wprowadzeniem nowej generacji 6-cylindrowych silników wysokoprężnych od 2020 roku katalizator akumulacyjny w pobliżu silnika został zastąpiony przez umieszczony również w pobliżu silnika jeszcze mocniejszy system SCR. Pozwala to na dalszą poprawę przemiany NOx, szczególnie podczas jazdy miejskiej. Dodatkowe wsparcie tak jak dotychczas zapewnia drugi katalizator SCR, który jest umieszczony w podwoziu i w zależności od pojazdu wyposażony we własny układ dozowania AdBlue®.
Co to jest filtr cząstek stałych?
Filtr cząstek stałych to element redukujący emisję cząstek stałych, czyli pyłu zawieszonego, w silnikach wysokoprężnych i benzynowych.
Co WLTP oznacza dla samochodów elektrycznych i hybrydowych?
Ponieważ samochody elektryczne i hybrydowe stosowane są głównie w miastach, WLTP przewiduje dla nich oprócz czterech faz – wolnej, średniej, szybkiej i bardzo szybkiej – dodatkową piątą fazę: fazę miejską. Łączy ona prędkości faz, które najlepiej odpowiadają jeździe miejskiej: wolną i średnią. Dzięki temu możliwe jest sformułowanie bardziej realistycznych danych dotyczących zasięgu.