PRZEGLĄD MODELI BMW Z.

Od końca lat osiemdziesiątych BMW powraca do tradycji roadsterów, takich jak legendarne BMW 507 – dwuosobowych samochodów z otwieranym dachem, których głównym celem jest radość z jazdy. „Z” to synonim przyszłości. I faktycznie wszystkie modele serii Z wyróżniają się wyjątkowymi, równie innowacyjnymi co wyznaczającymi trendy detalami.

Rozwiń
BMW Z4 M40i Roadster (G29) półprofil

HISTORIA BMW SERII Z W SKRÓCIE.

Odkryj rozwój, historię i ewolucję niezwykłych i nowatorskich roadsterów BMW serii Z. Poznaj proces tworzenia klasyków, takich jak BMW Z1 i BMW Z8, a także samochodów dla szerokiej publiczności – BMW Z3 i BMW Z4.

Rozwiń

HISTORIA BMW SERII Z W SKRÓCIE.

BMW Z1.

BMW Z1 (E30/Z) profil 7/8 podczas jazdy

(E30/Z)

Zgodnie z tradycją legendarnych roadsterów BMW 328 i BMW 507 pod koniec lat 80. BMW wprowadza na rynek dwuosobowy samochód, który z czasem stanie się klasykiem: BMW Z1. Koncepcja stworzona przez BMW Technik GmbH szybko wzbudza tak duży entuzjazm, że samochód zostaje niebawem wdrożony do produkcji.

Pod kierownictwem ówczesnego głównego projektanta Harma Lagaaya powstaje roadster o przełomowej stylistyce – BMW Z1. Niezwykle płaska atrapa chłodnicy i opadająca maska silnika sygnalizują już na pierwszy rzut oka, że samochód ten charakteryzuje się wyjątkową dynamiką na zakrętach i precyzyjnym prowadzeniem.

Technicznie rzecz biorąc, bazuje na BMW serii 3 (E30), ale nie ma w nim nic z pojazdu seryjnego. Wynika to m.in. z niezwykłej stylistyki, a wszystkie 8000 egzemplarzy tego ściśle limitowanego roadstera jest wykonanych ręcznie. BMW Z1 jest jedynym pojazdem, którego prototypy zostały zaprojektowane i zbudowane przez BMW Technik GmbH. Samochód ma kilka niezwykłych cech technicznych. Prawdopodobnie najbardziej rzucającą się w oczy cechą są drzwi chowane w bocznych progach zapewniające purystyczne wrażenia z jazdy, jakie daje tylko BMW Z1.

Wyjątkowa stabilność i sztywność skrętna, jaką umożliwia taka koncepcja drzwi, bazuje na stalowej konstrukcji monocoque w całości ocynkowanej ogniowo. Zapewnia to nie tylko doskonałą ochronę antykorozyjną, ale też wzmocnienie podwozia o 25 procent. Karoseria wykonana jest z laminatów TWS i z tworzywa sztucznego.

Dzięki bezpośredniemu „połączeniu” z drogą BMW Z1 zapewnia gokartowe wrażenia z jazdy. Napędza go 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l i mocy 125 kW (170 KM) znany z ówczesnego BMW 325i. Lekki roadster ma niemal idealne wyważenie, między innymi dzięki umieszczeniu silnika za przednią osią. BMW udało się w ten sposób stworzyć kolejnego klasyka w segmencie roadsterów.

Okres produkcji 1989 – 1991
Silnik: 2,5 l (125 kW, 170 KM), 6-cylindrowy
Długość / szerokość / wysokość: 3921 mm / 1690 mm / 1277 mm


BMW Z3.

BMW Z3 Roadster (E36/7) widok z boku podczas postoju

(E36/7)

Zainspirowany ogromnym sukcesem BMW Z1 producent samochodów z Monachium wprowadza na rynek BMW Z3, roadstera przeznaczonego dla szerszej grupy odbiorców. Typowe dla BMW połączenie lekkiej konstrukcji, dwumiejscowej otwartej karoserii i dynamicznego prowadzenia okazuje się bezkonkurencyjne i do dziś sprawdza się w następcy – BMW Z4.

Mały, dwuosobowy samochód z otwartą karoserią o cechach BMW – nie licząc BMW Z1 wyprodukowanego w liczbie zaledwie kilku tysięcy egzemplarzy, BMW nie oferowało niczego podobnego już od dziesięcioleci. Następnie w 1995 roku na scenę i drogi całego świata wkracza BMW Z3: małe, ale z precyzyjnym układem kierowniczym, dobrze trzymające się drogi i z mocnym napędem. Ta udana koncepcja sprzedaje się w ciągu siedmiu lat w liczbie około 297 tysięcy egzemplarzy.

Początkowo BMW Z3 było wyposażone w silnik czterocylindrowy o pojemności 1,8 l i 1,9 l , a od 1996 r. było również oferowane z silnikiem sześciocylindrowym o pojemności 2,8 l i mocy 142 kW (193 KM). A w kolejnym roku BMW M Roadster oferuje znany z BMW M3 (E36) 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,2 l, który tutaj osiąga moc 236 kW (321 KM).

Od 1998 r. BMW przełamuje schemat i prezentuje BMW Z3 w wersji „Shooting Brake”, czyli coupé. Ekstrawagancki kształt daje samochodowi unikalny wygląd, a napęd zapewnia sześciocylindrowa jednostka.

Aktualizacja roadstera w 1999 roku przynosi chromowane obramowania na reflektorach i zmieniony, bardziej dynamiczny tył lekko uwydatnionymi błotnikami. Lampy tylne w kształcie litery L wizualnie go poszerzają. Nowe silniki zapewniają jeszcze większą moc, np. czterocylindrowy silnik o pojemności 2,2 l o mocy 125 kW (170 KM). Sześciocylindrową jednostkę o pojemności 2,8 l zastępuje silnik o pojemności 3,0 l i mocy 170 kW (231 KM). Począwszy od 2001 r. BMW M Roadster napędza silnik z nowego wówczas BMW M3 (E46): generuje on moc 239 kW (325 KM) i zapewnia lekkiemu dwuosobowemu roadsterowi nieprzeciętną dynamikę i przyspieszenie.

Okres produkcji 1995 – 2002
Silniki: 1,8 – 3,2 l (85 – 239 kW, 116 – 325 KM), 4- i 6-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4025 – 4050 mm / 1692 – 1740 mm / 1266 – 1306 mm

BMW Z4.

Bezpośredni następca BMW Z3 nosi nazwę BMW Z4. Roadster znacznie się rozwinął, a także oferuje wyższy komfort – bez uszczerbku dla dynamiki i radości z jazdy.

Rozwiń

PIERWSZA GENERACJA BMW Z4.

BMW Z4 Roadster (E85) profil 7/8 podczas jazdy

(E85, E86)

Stworzony pod egidą głównego projektanta Chrisa Bangle’a następca BMW Z3 kontynuuje jego koncepcję: krótkie zwisy karoserii, stosunkowo długi rozstaw osi, długa maska, krótki tył. W rezultacie powstaje sportowy samochód, ekspresyjnie dynamiczny roadster, któremu przyświeca jeden cel: radość z jazdy z bezpośrednim kontaktem z drogą i otoczeniem, bez rezygnacji z komfortu i nowoczesnych udogodnień. We wnętrzu zastosowano wysokiej jakości materiały. Miękki dach tekstylny ma podgrzewaną tylną szybę, jest trwały i świetnie sprawdza się w codziennej eksploatacji.

Początkowo BMW Z4 dostępne jest tylko z 6-cylindrowymi silnikami rzędowymi. Generują one moc 125 kW (170 KM) przy pojemności 2,2 l, 141 kW (192 KM) przy pojemności 2,5 l i 170 kW (231 KM) w wersji 3-litrowej. Układ jezdny z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczową osią tylną zapewnia właściwości jezdne, które pod względem dynamiki i zwinności wynoszą roadstera na szczyt klasy. Od 2005 roku dostępny jest nowy model podstawowy wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 110 kW (150 KM).

W ramach aktualizacji modelu w roku 2006 samochód otrzymuje nowe zderzaki, które wraz z nowymi diodowymi lampami tylnymi dają jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. O wiele bardziej znaczącą nowością są jednak silniki: nowe jednostki 6-cylindrowe z oznaczeniem N52 zapewniają większą wydajność i moc. Nawet najmniejszy silnik generuje moc 130 kW (177 KM) przy pojemności 2,5 l. Ponadto dostępna jest teraz wersja M: silnik pochodzi z BMW M3 (E46) i generuje moc 252 kW (343 KM) przy pojemności 3,2 l. Ta jednostka napędza również nowo wprowadzony model Coupé. W przeciwieństwie do BMW Z3 samochód ma karoserię typu hatchback i jest również dostępny z silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 195 kW (265 KM).

Okres produkcji 2002 – 2008
Silniki: 2,0 – 3,2 l (110 – 252 kW, 150 – 343 KM), 4- i 6-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4091 – 4113 mm / 1781 mm / 1268 – 1302 mm

DRUGA GENERACJA BMW Z4.

BMW Z4 Roadster (E89) widok z boku podczas jazdy

(E89)

Opływowe linie, długa maska, szeroki tył: kolejna generacja BMW Z4 również prezentuje się niezwykle inspirująco. Również dlatego, że BMW startuje tym samochodem w motorsporcie i oferuje go w wersji wyścigowej do sportu klienckiego.

Zespół konstruktorów zrezygnował w BMW Z4 (E89) z miękkiego dachu tekstylnego z opcjonalnym sztywnym dachem wyposażył roadstera w kilkuczęściowy składany dach z aluminium. Dzięki temu po jego zamknięciu prawie nie widać różnicy w stosunku do pojazdu ze stałym dachem. To rozwiązanie zastępuje coupé.

Pierwsze samochody tej generacji mają silniki 6-cylindrowe, od sDrive23i o pojemności 2,5 l i mocy 150 kW (204 KM) do najwyższego modelu sDrive35i z silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 225 kW (306 KM). W modelu sDrive35is dostępnym od 2010 roku również zastosowano ten silnik, który po modernizacji dostarcza moc 250 kW (340 KM) i pozostaje najmocniejszą jednostką do końca produkcji w 2016 roku. Po aktualizacji modelu w roku 2011 oferowane są dwa turbodoładowane silniki czterocylindrowe zastępujące mniejsze jednostki sześciocylindrowe. W 2013 roku wprowadzono nieco słabszy wariant podstawowy: 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 115 kW (156 KM).

Wyposażenie bezpieczeństwa znacznie przewyższa standardowy poziom w tym okresie. Samochód wyposażony jest w asystenta hamowania z sygnalizacją wizualną: migające światła stop i automatycznie włączane światła awaryjne informują innych użytkowników ruchu o hamowaniu awaryjnym BMW Z4.

Takie cechy są dziś standardem, w roku 2009 były przełomowe. BMW Z4 wyposażone jest również w system kontroli dynamiki jazdy umożliwiający dostosowanie właściwości jezdnych, na przykład przyspieszanie, siłę wspomagania kierownicy lub punkty zmiany biegów w wersjach ze skrzynią automatyczną.

BMW Z4 drugiej generacji wyprodukowano w liczbie około 115 tysięcy egzemplarzy.

Okres produkcji 2009 – 2016
Silniki: 2,0 – 3,0 l (115 – 250 kW, 156 – 340 KM), 4- i 6-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4239 mm / 1790 mm / 1291 mm

TRZECIA GENERACJA BMW Z4.

BMW Z4 Roadster (G29) widok z przodu podczas jazdy

(G29)

BMW Z4 (G29), trzecia generacja roadstera, to koncepcja Z w ekstremalnej formie: nonkonformistyczna, radykalnie postępowa stylistyka ze standardowym pakietem sportowym M i najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi.

W ciemności uwagę zwracają przednie reflektory diodowe. Lampy tylne mają oświetlenie OLED, czyli organiczne diody elektroluminescencyjne. BMW Z4 zachwyca swoją sportową prezencją przy każdym świetle.  Od przodu, poprzez wydłużoną maskę silnika i profil boczny, aż po krótki i szeroki tył, dynamiczne linie już na pierwszy rzut oka zdradzają dynamikę tego pojazdu. Skrzela umieszczone po bokach za przednimi nadkolami minimalizują zawirowania powietrza w nadkolach. Miękki dach roadstera otwiera i zamyka się w imponującym czasie 10 sekund – i to również podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. 

Niskie zawieszenie, doskonały rozkład masy i sztywny układ jezdny dają BMW Z4 doskonałe właściwości jezdne na krętych drogach. Wysoka stabilność na zakrętach zapewnia niezwykle precyzyjne prowadzenie i dużą radość z jazdy. Cztero- i sześciocylindrowe silniki Twin Scroll Turbo dostarczają adekwatny napęd: od 2-litrowej jednostki o mocy 145 kW (197 KM) do silnika M, który w BMW Z4 M40i Roadster przy pojemności 3,0 l rozwija moc 250 kW (340 KM).

Wnętrze można wyposażyć w szlachetne materiały w wielu kolorach z oferty BMW Individual, tworząc niepowtarzalny charakter. Opcjonalnie dostępny jest również wyświetlacz Head-Up. W ofercie jest również inteligentny asystent osobisty BMW umożliwiający obsługę wielu funkcji BMW Z4 za pośrednictwem komunikatów głosowych.


Okres produkcji: 2018 – teraz
Silniki: 2,0 – 3,0 l (145 – 250 kW, 197 – 340 KM), 4- i 6-cylindrowe
Dł. / szer. / wys.: 4324 mm / 1864 mm / 1303 mm

BMW Z8.

BMW Z8 Roadster (E52) przedni półprofil podczas jazdy

(E52)

Choć wszystkie modele Z nawiązują do tradycji legendarnych roadsterów, takich jak BMW 507, to BMW Z8 jest bezpośrednim następcą tego luksusowego samochodu z lat 50. zarówno pod względem koncepcji, jak i elementów stylistycznych. Ekskluzywny, dwuosobowy samochód ma podobnie opływowe błotniki oraz bardzo długą maskę silnika i krótki tył. To samo dotyczy nieprzeciętnych osiągów tego eleganckiego i wyrazistego samochodu.

W 1997 r. na targach motoryzacyjnych w Tokio zaprezentowano model studyjny BMW Z07, w którym widać już było istotne elementy BMW Z8. Pod nadzorem projektanta Henrika Fiskera powstaje BMW Z8, które trafia do sprzedaży w 2000 roku. Poprzez zaokrąglone błotniki oraz szeroką i płaską atrapę chłodnicy samochód nawiązuje do elementów stylistycznych z BMW 507 i przenosi je w nowe tysiąclecie.

Niezwykle zaawansowane technicznie BMW Z8 ma samonośną ramę aluminiową (tzw. space frame), do której przymocowane są elementy karoserii. Taka konstrukcja znacznie zmniejsza masę pojazdu, co zdecydowanie poprawia dynamikę jazdy. Jego sercem jest 8-cylindrowy silnik BMW M5 (E39S) o pojemności 5,0 l, który wytwarza moc 294 kW (400 KM) i zapewnia temu luksusowemu samochodowi adekwatne przyspieszenie. Jest to w tym momencie również najmocniejszy silnik BMW.

BMW Z8 ma w standardzie pełne wyposażenie. Obejmuje ono m.in. telefon z zestawem głośnomówiącym, system nawigacyjny, klimatyzację, pełną tapicerkę skórzaną oraz sztywny dach z laminatu TWS z podgrzewaną tylną szybą. A na desce rozdzielczej znajduje się przycisk start/stop – detal zupełnie niespotykany 20 lat temu. W latach 2000-2003 powstaje dokładnie 5703 egzemplarzy tego luksusowego, pięknego i mocnego roadstera. Każdy z nich wykonany jest ręcznie.

Okres produkcji 2000 – 2003
Silnik: 5,0 l (294 kW, 400 KM), 8-cylindrowy
Długość / szerokość / wysokość: 4400 mm / 1830 mm / 1310 mm

Samochody używane BMW przed salonem BMW

SAMOCHODY UŻYWANE BMW.

BMW Z4 Roadster G29 widok z tyłu

BMW Z4 ROADSTER.

BMW Z4 M40i Roadster (G29) tylny półprofil podczas jazdy

BMW Z4 M.

Zużycie paliwa i emisja CO₂.

  • BMW Z4 Roadster:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 7,4–6,9
    Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany): 167–157

    BMW Z4 M40i Roadster:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 8,1–7,9
    Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany): 184–179

    Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2, zużycia energii i zasięgu na napędzie elektrycznym zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wyposażenie dodatkowe. W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP znaleźć można na stronie www.bmw.com/wltp