BMW M1 (E26) z 1978 r., BMW M3 (E30) z 1986 r. i; BMW X6 M (E71) z 2009 r. – modele w kolorach BMW M w tle.

8 KAMIENI MILOWYCH
Z 50-LETNIEJ HISTORII BMW M

Wprawdzie ma już 50 lat, ale jest w szczytowej formie. BMW M – sportowa podmarka BMW – przyzwyczaiła nas do tego, co najlepsze. Świętujemy ten jubileusz, prezentując osiem legendarnych modeli z 50-letniej historii BMW M.

Rozwiń
8 kamieni milowych <br>z 50-letniej historii BMW M

W ciągu tego półwiecza BMW M wprowadziło na drogi szereg modeli, które stały się motoryzacyjnymi klasykami, legendami, a nawet ikonami. Oprócz tego modele BMW M niezmiennie osiągają ogromne sukcesy sprzedażowe. Wybór zaledwie ośmiu z nich, aby uczcić tę „okrągłą” rocznicę, graniczy z niemożliwością, ponieważ BMW M3 CSL i BMW M Roadster, a także wiele innych modeli w równym stopniu zasługuje na zaszczytne miejsce w zestawieniu. Wracając do wybranej „siódemki”, na końcową listę życzeń fanów BMW M trafiły modele, które wyprzedzały swoje czasy, a nawet dziś potrafią zaskoczyć swoim współczesnym charakterem. Na kolejną wielką transformację w dziedzinie techniki motoryzacyjnej czekają nie tylko miłośnicy BMW M. BMW Concept XM jest tego żywym dowodem. Zatem unieśmy kurtynę i przyjrzyjmy się bliżej 7 modelom, które stanowiły kamienie milowe w historii BMW M.

Rozwiń

BMW 3.0 CSL (E9) OD 1971

BMW 3.0 CSL (E9) OD 1971

Przygotuj się na mocne wrażenia

Od czego najlepiej zacząć historyczny przegląd? Od pierwszego modelu! W przypadku BMW M jest to 3.0 CSL. W karcie katalogowej pierwszego BMW M, w końcowej fazie rozwoju we współpracy z firmą Alpina w 1973 roku, czytamy: 3,2 litra pojemności skokowej silnika z naturalnym rozkładem na sześć rzędowo umieszczonych cylindrów, moc 206 KM. Dzięki masie własnej wynoszącej zaledwie 1270 kilogramów model w pełni zasługuje na swoją nazwę – CSL to skrót od „Coupé Sport Leichtbau” („sportowe coupé o lekkiej konstrukcji”). W wersji wyścigowej (➜ Przeczytaj także: Historyczne samochody wyścigowe marki BMW) CSL osiąga moc 750 KM na asfalcie. Stylistyka pojazdu jest równie spektakularna jak jego osiągi. W pamięć zapada zwłaszcza wersja z 1973 roku. Ze względu na efektowne lotki i spojlery wchodzące w skład pakietu aerodynamicznego model szybko zyskał sobie przydomek „batmobila”. CSL, którego produkcję ograniczono do zaledwie 167 egzemplarzy, zabiera nas do korzeni BMW M. Wielkość bierze się ze skromnych początków.

BMW M1 (E26) 1978

BMW M1 (E26) 1978

Ikona

W opisach rzadkich klasycznych samochodów często używane są określenia „ikona” czy „legenda”. Zdarza się, że są one stosowane nieco na wyrost, ale nie ulega wątpliwości, że BMW M1 zasługuje na same superlatywy. Stylistyka, jaką zaproponował Giorgio Giugiaro, znacznie wyprzedzała współczesne mu czasy. Pod maską zamontowano najnowocześniejszy silnik o pojemności skokowej 3,5 litra, z 4 zaworami na każdy cylinder. Samochód imponował również na wskroś sportowym prowadzeniem. Po samochodzie zaprojektowanym pierwotnie na tor wyścigowy nie można zresztą spodziewać się niczego innego. BMW M1, które ma zaledwie 1,14 metra wysokości, zyskało dodatkową renomę, startując w wyścigach ProCar w ramach serii towarzyszącej Grand Prix Formuły 1. Zachwycił się nim nawet światowej sławy artysta Andy Warhol, przemieniając pojazd w prawdziwe dzieło sztuki na 4 kołach (➜ Przeczytaj także: BMW Art Cars). Ale jak to często bywa, to co dobre, zbyt szybko się kończy. Po trzech latach (1978-1981) produkcję wstrzymano. Ostatecznie powstało zaledwie 450 egzemplarzy modelu. To jedynie wzmocniło jego status motoryzacyjnej ikony.

BMW M3 (E30) 1986

BMW M3 (E30) 1986

Mistrz serii

Mówiąc o ikonach, gdyby zapytać fanów marki BMW o ulubiony model z oferty Bayerische Motoren Werke (BMW), często powtarzałaby się jedna odpowiedź: „E30”. Z kolei na pytanie o wersję natychmiastowa odpowiedź brzmiałaby: „M3”. Żaden inny samochód z tamtego okresu nie obrazuje tak dobrze hasła „Radość z jazdy” (➜ Przeczytaj także: Historia hasła reklamowego BMW). W 1986 roku moc 195 KM w samochodzie średniej wielkości była nie lada osiągnięciem. Dzięki sportowej stylistyce, a przede wszystkim poszerzonemu nadwoziu pierwsze M3 zdecydowanie wyróżniało się na tle pozostałych, bardziej „ugrzecznionych” przedstawicieli tej serii. Aby BMW M3 mogło zostać wykorzystane jako samochód wyścigowy – do czego zresztą zostało fabrycznie zbudowane – BMW M musiało sprzedać 5000 egzemplarzy modelu. Ku zaskoczeniu BMW M udało się tego dokonać bardzo szybko. Popularność wśród klientów to jedno, a sukces na światowych torach wyścigowych to coś zupełnie innego. Jednak w ciągu zaledwie kilku lat najbardziej sportowe BMW serii 3 zdobyło niemal wszystkie tytuły w świecie wyścigów samochodów turystycznych. W międzyczasie zyskało również status prawdziwej legendy toru.

BMW X5 M LE MANS 2000

BMW X6 M (E71) 2009

Technologia Le Mans

Samochód, który podczas swojej premiery w marcu 2000 roku przyćmił wszystko. Pod maską pierwszego Sports Activity Vehicle BMW 12-cylindrowy silnik o mocy ponad 700 KM zapewnia świetne osiągi podczas jazdy. Silnik pochodzi ze zwycięskiego samochodu Le Mans, V12 LMR, którym BMW triumfowało w 1999 roku w najtrudniejszym wyścigu wytrzymałościowym na świecie. V12 rozpędza tego SAV-a do 100 km/h w 4,7 sekundy z momentem obrotowym dochodzącym do 720 Nm. Prędkość maksymalna wynosi wynosi 278 km/h. Są to osiągi, które nie miały sobie równych w tamtym czasie i nadal wyznaczają standardy w odnoszącym sukcesy segmencie SUV-ów i SAV. 

BMW M5 TOURING (E61) 2007

BMW M5 TOURING (E61) 2007

Klasyczne połączenie

BMW Touring ma aż 10 cylindrów pod maską – obok tego atutu nie sposób przejść obojętnie. Każdy, kto w 2007 roku szukał takiego silnika (➜ Przeczytaj także: Ciekawostki o silnikach BMW) w luksusowym samochodzie typu shooting brake, mógł go znaleźć wyłącznie w ofercie BMW M w postaci modelu BMW M5 Touring. Zamontowany w nim silnik widlasty osiąga obroty godne samochodu wyścigowego, przekazując moc 507 KM na tylne koła. Był to jedyny produkowany seryjnie 10-cylindrowy silnik zbudowany przez BMW, a zarazem szczytowe osiągnięcie ery silników wolnossących w BMW M. Wynika to z faktu, że wszystkie kolejne generacje BMW M5 – choć żadne z nich nie są dostępne w wersji Touring – były wyposażone w turbodoładowanie, tak jak dzisiaj. Powstało zaledwie około 1000 egzemplarzy BMW M5 Touring. Już samo to wystarczy, aby model był łakomym kąskiem dla kolekcjonerów – nie tylko miłośników nadwozi typu shooting brake.

BMW X6 M (E71) 2009

BMW X6 M (E71) 2009

Pionier

Skrzyżowanie SUV-a ze sportowym samochodem to pomysł, który nie może się udać. A przynajmniej tak sądzono w branży motoryzacyjnej, dopóki BMW M nie zaprezentowało X6 M. W 2009 roku inżynierowie z działu sportowego BMW tak umiejętnie połączyli geny X6 z zaawansowanymi technologicznie elementami całkiem nowego silnika z dwiema turbosprężarkami, że powstała cała gama imponujących samochodów. Osiem cylindrów, sześciobiegowa sportowa skrzynia automatyczna oraz potężna moc 555 KM przenoszona na drogę przez napęd na wszystkie koła budzą respekt. BMW M zamknęło tę wyjątkową technologię w obudowie BMW X6. W ten sposób powstał potężny „SAC”, który bez cienia wątpliwości zasługuje na kultowe trzy kolory BMW M (➜ Przeczytaj także: Skąd wzięły się kolory BMW M). To prowadzi nas do kolejnego modelu M na liście kamieni milowych.

BMW M2 CS (F87) 2019

BMW M2 CS (F87) 2019

Powrót do maksimum

Aby przekonać się, co tak naprawdę oznacza zwrot „radość z jazdy”, wystarczy wsiąść do BMW M2 CS z 2019 roku. Skrót CS („Competition Sport”) jednoznacznie wskazuje, dokąd zmierza to najbardziej sportowe ze wszystkich BMW serii 2: prosto do motoryzacyjnego raju. Równie dobrze sprawdzi się na zamkniętych torach wyścigowych. Ponieważ właśnie tam ten kompaktowy samochód sportowy czuje się w swoim żywiole. Moc drzemiąca pod maską (rzędowy sześciocylindrowy silnik z dwiema sprężarkami (biturbo) generuje aż 450 KM), układ jezdny przystosowany do pokonywania zakrętów i obniżona masa własna dzięki elementom z włókna karbonowego (➜ Przeczytaj także: Karbon w technologii motoryzacyjnej) mogą oznaczać tylko jedno – największym wyzwaniem, z jakim musi zmierzyć się kierowca BMW M2 CS, jest koniec jazdy. Żaden prawdziwy miłośnik samochodów nie będzie chciał opuścić tej imponującej maszyny.

BMW I4 M50 (G26) 2021

BMW I4 M50 (G26) 2021

Początek nowej ery

"Jak to się dzieje, że zaledwie rok po premierze samochód trafia do zestawienia kamieni milowych BMW M? To proste: ponieważ jest to pierwszy pojazd BMW M Performance napędzany silnikiem elektrycznym (➜ Przeczytaj także: Wszystkie koncepcyjne samochody elektryczne). Miłośnicy silników spalinowych nie będą mieć żadnych wątpliwości, czy BMW i4 M50 zasługuje na kultową plakietkę M, gdy dynamiczne przyspieszenie dosłownie wbije ich w fotele za sprawą imponującego momentu obrotowego (795 Nm) i mocy 400 kW (544 KM). Jak najbardziej na miejscu jest też zawieszenie M, sportowy układ kierowniczy i sportowe hamulce. Dzięki swojej wyjątkowej charakterystyce BMW i4 M50 jest pełnoprawnym członkiem rodziny BMW M, którego dotyczy to zestawienie. To jeszcze nie wszystko. Dzięki BMW i4 M50 fani motoryzacji z niecierpliwością czekają na kolejne zelektryfikowane sportowe modele, które BMW wprowadzi na drogi.

Zasięg na napędzie elektrycznym: 416-521 km (cykl WLTP) Zużycie energii elektrycznej: 22,5-18,0 kWh/100 km (w cyklu mieszanym)"

CZYM JEST BMW M?

BMW M GmbH jest spółką zależną koncernu BMW AG, założoną w 1972 roku pod nazwą BMW Motorsport GmbH. BMW M produkuje samochody o wysokich osiągach, głównie sportowe modele BMW. Wiele z nich osiągnęło status klasyków, a niektóre są wręcz uznawane za motoryzacyjne legendy. Są to między innymi supersportowe BMW M1 i BMW M3 – model bazowy dla jednego z najbardziej udanych samochodów turystycznych w historii.

Rozwiń

Autorzy: Nils Arnold; Art Direction: Lucas Lemuth, Verena Aichinger, Madita O'Sullivan; 
Zdjęcia: BMW

Rozwiń

Poniższe dane techniczne są podane zgodnie z obowiązującym prawem niemieckim (rozporządzeniem w sprawie oznaczania zużycia energii przez samochody osobowe).

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Podane wartości dotyczą samochodów z wyposażeniem standardowym oferowanym w Niemczech, a zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranego rozmiaru kół, opon oraz wyposażenia dodatkowego.

Wartości dla niektórych modeli zostały już ustalone zgodnie z nowymi przepisami WLTP i przeliczone na NEDC, aby umożliwić ich porównanie. [W tych pojazdach podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 mogą być obliczane na podstawie innych wartości niż podane]. Wartości zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii ustalane są zgodnie z dyrektywą 1999/94/WE w jej aktualnie obowiązującym brzmieniu. Podane wartości bazują na danych o zużyciu paliwa, energii i emisji CO2 określonych w cyklu testowym NEDC.

Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa, oficjalnej emisji CO2 i zużycia energii nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach BMW. Szczegółowe dane techniczne są zamieszone na krajowej stronie internetowej BMW.

Rozwiń