Nasze narzędzie do zarządzania zgodami użytkownika na korzystanie z plików cookie jest tymczasowo offline. Z tego powodu niektóre funkcje wymagające zgody użytkownika mogą nie być dostępne.

BMW Art Club. Przyszłość to sztuka - powstaje w ramach strategii BMW Drives Culture. Projekt wspiera realizację nowatorskich przedsięwzięć artystycznych we współpracy z wiodącymi instytucjami kultury. Jest on poświęcony w szczególności tym jej obszarom, w których na styku sztuki i technologii rodzą się nowe idee, odpowiedzi na wyzwania teraźniejszości i wizje przyszłości. BMW od dekad jest aktywnym mecenasem sztuki oraz partnerem artystek i artystów w przekonaniu, że wyobraźnia i kreatywność są motorem rozwoju we wszystkich dziedzinach życia.
BMW Art Club. Przyszłość to sztuka - powstaje w ramach strategii BMW Drives Culture. Projekt wspiera realizację nowatorskich przedsięwzięć artystycznych we współpracy z wiodącymi instytucjami kultury. Jest on poświęcony w szczególności tym jej obszarom, w których na styku sztuki i technologii rodzą się nowe idee, odpowiedzi na wyzwania teraźniejszości i wizje przyszłości. BMW od dekad jest aktywnym mecenasem sztuki oraz partnerem artystek i artystów w przekonaniu, że wyobraźnia i kreatywność są motorem rozwoju we wszystkich dziedzinach życia.
TECHNOLOGIA W SŁUŻBIE SZTUKI – BMW ART CLUB 2022.
W trzeciej edycji programu artystą jest Michael Hansmeyer, który na specjalne zamówienie BMW przygotowuje monumentalną, 360-stopniową projekcję multimedialną oraz architektoniczną rzeźbę zaprojektowaną przy użyciu sztucznej inteligencji. Wystawa „Digital Grotesque” otworzy się w Warszawie w Nowym Teatrze 6 października.
Michael Hansmeyer to twórca, który całym swoim dorobkiem pyta: „Czym są rzeczy, które były nieosiągalne wcześniej i stały się możliwe dzięki innowacjom?”. Dokładnie to pytanie przyświeca BMW, marce nakierowanej na przyszłość. Zapraszając do współpracy artystę, architekta i eksperta od sztucznej inteligencji, BMW kreuje doświadczenie, które pozwoli nam zapytać o relacje między człowiekiem, technologią i sztuką. Wybór artysty tegorocznej odsłony BMW Art Club to po prostu naturalna konsekwencja wartości kluczowych dla marki. Sztuka Michaela Hansmeyera łączy bowiem najnowsze osiągnięcia programowania i sztucznej inteligencji z nieskrępowaną twórczością, dla której horyzontem jest jutro.

Kurator projektu BMW Art Club, Stach Szabłowski:
Artysta przygotowuje na nasze zamówienie immersyjną instalację multimedialną „Digital Grotesque” oraz dopełniającą świat wirtualny rzeźbę inspirowaną antycznymi kolumnami. Znakiem rozpoznawczym tego twórcy jest zaprzęganie maszyn i inteligentnych algorytmów do poznawania i tworzenia piękna. Jego praktyka artystyczna jest swoistym laboratorium eksperymentowania z nowymi możliwościami, które rozwój inteligentnych technologii otwiera przed nami w dziedzinach kształtowania przestrzeni, a także kreowania piękna.

Michael Hansmeyer, autor wystawy „Digital Grotesque”:
Interesuje mnie, w jaki sposób rozwój technologii redefiniuje na naszych oczach to, co w architekturze i designie możliwe jest do zrobienia, a przede wszystkim do pomyślenia. Algorytmy są według mnie narzędziem, ale takim, które w partnerstwie z człowiekiem jest w stanie pomóc mu zrozumieć siebie, rozpoznać swoje możliwości, a nawet przybliżyć się do uchwycenia natury tak ulotnego pojęcia, jak piękno.
Pierwszą pracę z serii „Digital Grotesque” Hansmeyer stworzył w roku 2013 dla FRAC Centre w Orleanie i weszła ona do kolekcji tej instytucji. Przybrała postać sztucznej groty o niezwykłym stopniu złożoności składających się na nią struktur. Z kolei druga odsłona projektu powstała na zamówienie Centre Pompidou w Paryżu i również trafiła do kolekcji tego prestiżowego centrum sztuki. Trzecia, warszawska wystawa, zaprezentowana w postaci otaczającej widza ze wszystkich stron multimedialnej projekcji, pozwala nie tylko zanurzyć się w świecie generowanych przez komputery form, lecz także śledzić proces ich powstawania. Kontrapunktem dla multimedialnej instalacji będzie zaprojektowana specjalnie dla przestrzeni Nowego Teatru ornamentalna kolumna, wyrzeźbiona w sztucznym piaskowcu przez drukarki 3D najnowszej generacji. Ten fizyczny obiekt pozwoli – dosłownie – dotknąć efektu pracy tworzonych przez Hansmeyera algorytmów.
Wystawę „Digital Grotesque” w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka 2022 będzie można obejrzeć od 6 do 22 października w Nowym Teatrze w Warszawie.
Wystawa będzie niebiletowana i dostępna dla wszystkich odwiedzających Nowy Teatr. Tym gestem BMW wpisuje się w trend jak najszerszego udostępniania kultury, silny szczególnie w postpandemicznym świecie.
BMW ART CLUB. PRZYSZŁOŚĆ TO SZTUKA
BMW od niemal 50 lat wspiera działania z zakresu kultury i sztuki, współpracując z największymi światowymi artystami. Polski oddział BMW jest partnerem m.in. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie czy Filharmonii Szczecińskiej. BMW Art Club. Przyszłość to sztuka, jest długofalowym projektem artystycznym z powodzeniem realizowanym przez BMW, artystów oraz czołowe polskie instytucje kultury. Jego misja to kreowanie innowacyjnych wydarzeń, podczas których sztuka spotyka się z nowymi technologiami i refleksją nad przyszłością gwałtownie zmieniającego się pod ich wpływem świata.
BMW to marka wizjonerska, wychodząca śmiało w przyszłość. Wprowadza innowacyjne rozwiązania technologiczne do produkowanych aut w każdym segmencie, a jednocześnie stara się podążać za jednostką, towarzyszyć jej w emocjonalnie angażujących doświadczeniach.W 2018 roku projekt został zainaugurowany wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dwoma koncertami prezentującymi utwory wybitnych kompozytorów XX wieku, którym towarzyszyła instalacja wideo autorstwa Witka Orskiego.W roku 2019 drugą edycję zrealizowano we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie przez trzy wieczory podziwiano spektakl Carmina Burana (Mgnienie Oka). Było to połączenie pokazu wizualnego autorstwa Borisa Kudlički z utworem „Carmina Burana” Carla Orffa, w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
ARTYŚCI ZAANGAŻOWANI W PROJEKT.

Michael Hansmeyer
Architekt i programista, który bada i praktykuje innowacyjne możliwości związane z wykorzystaniem algorytmów do generowania i wytwarzania form architektonicznych. Twórczość Hansmeyera, którą artysta określa jako „architekturę obliczeniową”, rozgrywa się na przecięciu dziedzin projektowania, sztuk wizualnych, kodowania oraz studiów nad uczeniem maszynowym w kontekście poszukiwań estetycznych. Hansmayer tworzy formy istniejące zarówno w rzeczywistości wirtualnej, jak również instalacje, przestrzenie i obiekty architektoniczne wytwarzane za pomocą technik drukowania 3D. Jego dzieła prezentowane były m.in. w Mori Art Museum w Tokio, w Grand Palais, Centre Pompidou oraz Palais de Tokyo w Paryżu, Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Martin Gropius Bau w Berlinie, a także w ramach Design Miami / Basel oraz Gwangju Design Biennale. Jako architekt współpracował z wiodącymi światowymi studiami architektonicznymi (m.in. Arata Isozaki & Associates, Herzog & De Meuron Architects). Obecnie jest związany z CAAD (katedrą komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego) na wydziale architektury ETH (Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii) w Zurychu. Mieszka i pracuje w Monachium.
Organizatorzy: BMW
Partner: Nowy Teatr
Partner technologiczny: EPSON
Patroni medialni: VOGUE Polska, LABEL Magazine
Kontakt dla mediów:
Marta Bartkowska / Sto Lampartów / t: 501 275 126, bmwartclub@stolampartow.pl
Józefina Bartyzel / Sto Lampartów / t: 695 492 970, bmwartclub@stolampartow.pl
Kacper Studencki / BMW Group Polska / t: 728 873 967, kacper.studencki@bmw.pl