BMW M Series BMW M vehicles driving on race track

HISTORIA MODELI BMW M W SKRÓCIE.

Zamiłowanie do motorsportu, ekskluzywność i perfekcja towarzyszą nam przez prawie 50 lat istnienia samochodów BMW M! Prezentujemy Ci pojazdy – od legendarnego BMW M1 przez M3 aż po aktualne BMW M8 – oferujące wyjątkowe osiągi i możliwość dostosowania do własnych preferencji dzięki wyposażeniu BMW Individual i BMW M Performance Parts.

Rozwiń

HISTORIA MODELI BMW M W SKRÓCIE.

BMW M1 (E26).

Modele BMW M BMW M1 E26 przedni półprofil podczas postoju

Pierwszy samochód opracowany przez ówczesne BMW Motorsport GmbH zachwyca pod koniec lat siedemdziesiątych ponadczasowym klinowym kształtem. Zaprojektowany przez legendę designu, Giorgio Giugiaro, bazuje na BMW Turbo, modelu studyjnym z 1972 roku autorstwa wieloletniego projektanta BMW, Paula Bracqa.  Wąskie nerki, składane reflektory i wyraźnie zarysowane linie łączą w sobie estetykę i dynamikę. Równie imponujące są osiągi samochodu: do 1983 jest to najszybszy niemiecki samochód produkowany seryjnie. Supercar z silnikiem umieszczonym centralnie osiąga prędkość maksymalną znacznie przekraczającą 260 km/h i tym samym ustanawia tradycję drogowych samochodów M.

W latach 1979-1981 zbudowano ręcznie tylko 460 egzemplarzy. Ci, którzy mieli szczęście prowadzić ten samochód, chwalą wyjątkowe właściwości jezdne, niesamowitą dynamikę pokonywania zakrętów i wysokoobrotowy silnik o pojemności 3,5 l.

Okres produkcji 1978 – 1981

Silniki: 3,5 l (204 kW, 277 KM), 6-cylindrowe
 

Długość / szerokość / wysokość: 4359 mm / 1824 mm / 1138 mm

BMW SERII 1 M COUPÉ (E82).

Modele BMW M BMW serii 1 M Coupé E82 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

Choć BMW serii 1 już od 2004 roku zachwyca kierowców ceniących sobie sportowy charakter i doskonałe prowadzenie również w kompaktowym samochodzie, BMW serii 1 M Coupé pojawia się dopiero w roku 2011. Dwie turbosprężarki zwiększają moc 6-cylindrowego rzędowego silnika benzynowego do 340 KM (250 kW), co w połączeniu z krótkim rozstawem osi i szerszym rozstawem kół w porównaniu ze zwykłym BMW serii 1 daje wyjątkową dynamikę jazdy. Do 2012 roku wyprodukowano 6300 egzemplarzy tego modelu. Trzy lata później nawiązujące do tej linii BMW M2 kontynuuje koncepcję kompakta o najlepszych cechach sportowego samochodu.

Okres produkcji 2011 – 2012

Silniki: 3,0 l (250 kW, 340 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4380 mm / 1803 mm / 1420 mm

BMW M2 (F87).

Modele BMW M BMW M2 F87 widok z boku podczas jazdy na drodze

BMW M2 jako następca BMW serii 1 M Coupé kontynuuje od 2015 r. linię dynamicznych i mocnych kompaktowych coupé ustanowioną przez BMW 2002 Turbo i BMW M3 (E30).

Widać to już w wyrazistej, pewnej siebie sylwetce pojazdu z szerokimi nadkolami i dużymi wlotami powietrza w pasie przednim. Turbodoładowany 6-cylindrowy silnik benzynowy imponuje wysokoobrotowym charakterem i mocą, która przenoszona jest na koła za pośrednictwem opcjonalnej skrzyni dwusprzęgłowej. Od 2018 roku BMW M2 Competition o mocy zwiększonej o 30 kW (40 KM) ustępuje tylko modelowi M2 CS (Club Sport) limitowanemu do 2200 sztuk, którego silnik generuje 331 kW (450 KM). W każdej wersji układ jezdny M zapewnia stabilne prowadzenie, precyzyjną kontrolę i radość z jazdy.

Okres produkcji BMW M2: 2015 – 2018, M2 Competition: 2018 – 2020, M2 CS: 2020

Silniki: 3,0l (272 – 331 kW, 370 – 450 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4461 – 4468 mm / 1854 – 1871 mm / 1410 – 1414 mm

BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80).

Modele BMW M BMW M3 G80 widok z przodu podczas jazdy na drodze

Pierwotnie BMW M3 (E30/2S, E30/2SC) miało być drogową wersją samochodu wyścigowego, ale zainteresowanie nim było tak duże, że sprzedano znacznie więcej niż wymagane do rejestracji w grupie A 5000 egzemplarzy. Już sam wygląd zewnętrzny zdradza ekstremalną dynamikę poprzez szerokie nadkola, ikoniczne tylne skrzydło i nowo zaprojektowane słupki C. Ale również pod karoserią znajduje się wszystko, co sprawdziło się w wyścigach: wentylowane tarcze hamulcowe, sportowa skrzynia biegów z pierwszym biegiem na dole po lewej stronie, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,3 l i mocy 200 KM (143 kW).

Podczas gdy wersja wyścigowa zdobywa kolejne zwycięstwa, BMW M3 przekracza wszelkie oczekiwania w zakresie sprzedaży: pojazd sprzedaje się w liczbie ponad 18 000 sztuk, w tym w wersji Cabrio. Oprócz tego dostępna jest zmodyfikowana wersja Evolution o mocy 220 KM (154 kW) oraz BMW M3 Sport Evolution o pojemności 2,5 l i mocy 238 KM (166 kW).

Od 1992 r. druga generacja BMW M3 (E36) kontynuuje pasmo sukcesów. Samochód jest bardziej „dorosły”, z niewielkimi zmianami wizualnymi w stosunku do standardowego modelu, takimi jak np. aerodynamiczne lusterka zewnętrzne M. Jednak pod maską wszystko diametralnie się zmieniło: 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o mocy 286 KM (210 kW) z wałkami o zmiennych fazach rozrządu (system VANOS) umożliwia zapierające dech w piersiach przyspieszenia, a od 1995 roku w ramach modernizacji modelu zwiększono nie tylko pojemność o 200 cm3, ale także moc do 321 KM (236 kW).

Na przełomie tysiącleci do salonów trafia BMW M3 (E46) w swojej trzeciej odsłonie, a rok później BMW M3 Cabrio. Kontynuują one podstawową ideę BMW M3 połączenia jak najniższej masy z jak najwyższą dynamiką jazdy. Moc 343 KM (252 kW) zapewnia osiągi godne litery M. Zewnętrznie Coupé i Cabrio różnią się od standardowego modelu szerszym rozstawem kół, skrzelami w przednich błotnikach i wysklepieniem na masce.

W BMW M3 produkowanym w latach 2007–2013 furorę robi kilka innowacji na raz: podobnie jak w przypadku zwykłych modeli dostępne są teraz trzy warianty nadwozia – Limuzyna (E90), Coupé (E92) i Cabrio (E93). Po raz pierwszy BMW M3 wyposażone jest w silnik V8. Czterolitrowa jednostka oferuje moc 420 KM (309 kW) i prędkość obrotową do 8300 obr/min – jest to najwyższa prędkość obrotowa seryjnego silnika BMW w historii! Z opcjonalnym pakietem M Driver samochód osiąga prędkość maksymalną 280 km/h.

Od 2014 r. BMW M3 piątej generacji (F80) ponownie bazuje na 6-cylindrowym rzędowym silniku benzynowym, który po raz pierwszy w M3 wyposażony jest w turbosprężarkę. Jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy już przy 1850 obr/min, co umożliwia ostre sprinty niemal w każdej sytuacji. Limuzyna jest jedynym wariantem karoserii BMW M3 o mocy 431 KM (317 kW) – powiązane z nią Coupé i Cabrio noszą teraz nazwę M4. Poszerzenia nadkoli, lusterka zewnętrzne M i ciemny dach M z karbonu pokazują również na zewnątrz wyjątkowe właściwości jezdne i dynamikę jazdy tego samochodu. Od 2016 roku dostępne jest BMW M3 Competition z silnikiem o mocy 450 KM (331) kW i adaptacyjnym układem jezdnym M w standardzie.

A w 2018 roku przez trzy miesiące produkowano BMW M3 CS, którego silnik generował o 10 KM więcej, łącznie 460 KM (338 kW).

BMW M3 (G80) dostępne od 2021 roku wygląda radykalnie inaczej niż standardowa limuzyna – ma dużą, pionową atrapę chłodnicy. Samochód kontynuuje koncepcję łączenia sportowego charakteru, dynamiki i funkcjonalności w codziennej eksploatacji poprzedniego BMW M3 –sportowa limuzyna wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię manualną i silnik o mocy 480 KM (353 kW), natomiast w BMW M3 Competition generuje moc 510 KM (375 kW). 8-stopniowa skrzynia M Steptronic z systemem Drivelogic umożliwia błyskawiczną zmianę biegów, co w połączeniu z precyzyjnie zestrojonym układem jezdnym M zapewnia maksymalną dynamikę jazdy.

Okres produkcji BMW M3: 1986 – teraz
 

Silniki: 2,3 – 3,0 l (143 – 375 kW, 200 – 510 KM), 4-, 6- i 8-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4346 – 4794 mm / 1680 – 1887 mm / 1370 – 1431 mm

BMW M4 (F82, F83, G82).

Modele BMW M BMW M4 G82 półprofil podczas postoju

BMW serii 4 zastępuje serię 3 Coupé i stanowi punkt przełomowy. Ten niezależnie zaprojektowany pojazd wyraźnie odróżnia się od BMW serii 3 – ma cofniętą kabinę, dłuższą maskę silnika, krótsze zwisy karoserii. Wszystko to daje bardziej wyrazisty, atletyczny wygląd. Dotyczy to również BMW M4 Coupé, jak również wersji M4 Coupé Competition (2016–2020) o mocy 450 KM (331 kW) oraz M4 Coupé CS o mocy 460 KM (338 kW) produkowane w latach 2017 i 2018. W międzyczasie M4 jest pojawia się jako Coupé GTS (2017–2018) z silnikiem o mocy 500 KM (368 kW). M4 Cabrio i M4 Competition Cabrio wnoszą powiew świeżości. Wspólny dla wszystkich samochodów jest 6-cylindrowy silnik benzynowy biturbo o pojemności 3,0 l.

Druga generacja, znacznie dłuższa i szersza, wprowadza wyraźne akcenty wizualne w postaci pionowej, pochylonej do przodu atrapy chłodnicy. W M4 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,0 l wytwarza 480 KM (skrzynia manualna) lub 510 KM (8-stopniowa skrzynia automatyczna) (353 i 375 kW) i z opcjonalnym pakietem M Driver osiąga prędkość 290 km/h. Precyzyjny, bezkompromisowy design podkreśla dynamikę i zwinność.

Okres produkcji BMW M4: 2014 – teraz

Silniki: 3,0 l (317 – 375 kW, 431 – 510 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4671 – 4794 mm / 1870 – 1887 mm / 1383 – 1394 mm

BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).

Modele BMW M BMW M5 F90 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

Pierwsze BMW M5 (E28S) z 1985 roku niewiele różniło się wizualnie od standardowej limuzyny. Ręcznie budowane samochody wyposażone są jednak w zmodernizowany silnik z BMW M1, dzięki czemu mogą osiągać prędkość ponad 250 km/h. Wyprodukowano ich ponad 2200 egzemplarzy, co zbudowało fundament dla najwyższej wersji jednej z najbardziej udanych sportowych limuzyn.

W 1988 roku do nowego modelu BMW serii 5 dołącza nowe M5 (E34S). Początkowo generuje moc 315 KM (232 kW), ale w 1992 roku silniki poddane zostają modyfikacji. Teraz z 3,8 l pojemności uzyskują moc 340 KM (250 kW) – a w niewielkiej edycji, liczącej mniej niż 900 egzemplarzy, samochód dostępny jest również jako M5 Touring. Dzięki doskonałemu wyczuciu jazdy i wysokiej precyzji prowadzenia M5 w każdej sytuacji sprawia wrażenie pewnego siebie i doskonałego samochodu.

W latach od 1998 do 2003 drogi podbijało BMW M5 (E39S) z 8-cylindrowym silnikiem o pojemności 5,0 l i mocy 400 KM (294 kW). W tym momencie jest to wzorcowy przykład sportowej limuzyn – nadaje się do codziennego użytku w każdej sytuacji, a dzięki swoim osiągom i dynamice dorównuje niemal każdemu samochodowi sportowemu.

Następca modelu (E60) trafił do salonów dopiero w 2005 roku, a następnie w 2007 roku pojawiła się wersja Touring (E61), która była jednocześnie ostatnim M5 w tym stylu nadwozia. 10-cylindrowy silnik o mocy 507 KM rozpędza samochód z opcjonalnym pakietem M Driver do 305 km/h.

W 2011 r. BMW M GmbH po raz pierwszy wyposaża model M5 (F10) w silnik z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka generuje moc 560 KM (412 kW) i jest najmocniejszym modelem w ofercie BMW. Dwa lata później dostępny jest pierwszy model M5 Competition o nieco wyższej mocy 575 KM (423 kW). W 2014 roku 8-cylindrowy silnik w modelu jubileuszowym „30 Jahre M5” generuje 600 KM (441 kW). Maksymalny moment obrotowy występujący w zakresie od 1500 do 5750 obr/min jest wyjątkowy – umożliwia pełne przyspieszanie w niemal każdej sytuacji.

Obecne BMW M5 (F90) pozostaje wierne linii produktów od 2017 roku, łącząc sportowy charakter typowy dla M z komfortem i elegancją BMW serii 5 Limuzyna. Silnik znany z poprzedniego M5, nowy napęd na wszystkie koła M xDrive oraz 8-stopniowa skrzynia M Steptronic zapewniają potężne przyspieszenie i wyjątkową dynamikę jazdy. Dopiero w 2018 roku prześcignęło go BMW M5 Competition, które oferuje o 25 KM więcej: 625 KM (460 kW). Przez jeden rok produkowane jest BMW M5 CS (Competition Sport), które przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,0 s i dysponuje mocą 635 KM (467 kW). Elementy z włókna węglowego zmniejszają masę tej niezwykle sportowej limuzyny rozwijającej prędkość do ograniczonych elektronicznie 305 km/h.

Okres produkcji BMW M5: 1985 – 1995, 1998 –2003, 2005 – teraz

Silniki: 3,5 – 5,0 l (302 kW, 410 KM), 6-, 8-, 10-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4620 – 4966 mm / 1700 – 1903 mm / 1400 – 1512 mm

BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).

Modele BMW M BMW M6 F13 półprofil podczas jazdy na drodze

Już w 1984 roku z taśmy produkcyjnej zjeżdża przodek M6 – BMW M635CSi. Coupé projektu Paula Bracqa wyposażone w zmodernizowany silnik z BMW M1 o mocy 286 KM (210 kW) było w tamtych czasach jednym z najszybszych samochodów sportowych.

W 2005 roku BMW ponownie wprowadza na rynek coupé w klasie luksusowej po zaprzestaniu produkcji BMW serii 8 (E31). Samochód zaprojektowany pod kierownictwem Chrisa Bangle’a ma wszystkie typowe cechy M Coupé: potężny 10-cylindrowy silnik o mocy 507 KM (373 kW), charakterny i pewny siebie design oraz regulowany układ jezdny gwarantujący zarówno komfort, jak i precyzyjną precyzję i dynamikę jazdy. Dotyczy to zarówno wersji zamkniętej, jak i kabrioletu.

W 2012 roku pojawia się jego następca. Silnik ma teraz dwa cylindry mniej, ale za to znacznie wyższą moc. Jednostka benzynowa V8 biturbo wytwarza 560 KM (412 kW), a w M6 Competition 575 KM (423 kW). Silnik w Competition Coupé zmodyfikowany w połowie 2015 roku przenosi na drogę moc 600 KM (441 kW) za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej. BMW M6 z opcjonalnym pakietem M Driver osiąga prędkość 305 km/h. Takie osiągi mają Coupé, Cabrio oraz dostępne od 2013 roku Gran Coupé.

Okres produkcji BMW M6: 2005 – 2018

Silniki: 4,4 – 5,0 l (373 – 441 kW, 507 – 600 KM), 8-, 10-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4871 – 4898 mm / 1855 – 1899 mm / 1372 – 1377 mm

BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).

Modele BMW M BMW M8 F92 tylny półprofil podczas postoju z modelem

M8 Coupé ma już prawie 30 lat: na początku lat dziewięćdziesiątych inżynierowie BMW opracowali prototyp BMW M8 z silnikiem V12 bazujący na modelu E31 Coupé.

Ale dopiero w 2019 roku BMW o tej nazwie trafi do salonów w postaci BMW M8 Competition Coupé (F92), Cabrio (F91) i Gran Coupé (F93). Dzięki dwóm równoległym turbosprężarkom 8-cylindrowy silnik rozwija moc 625 KM (460 kW), co w połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver pozwala uzyskać prędkości znacznie powyżej 300 km/h.

Ale nawet podczas postoju BMW M8 prezentuje się jako idealne połączenie sportowego charakteru i luksusu. Radykalne linie są dynamiczne, a jednocześnie niezwykle eleganckie. Detale, takie jak atrapa chłodnicy w kolorze czarnego chromu czy lusterka zewnętrzne w błyszczącym kolorze czarnym, podkreślają sportowy charakter samochodu. Podobnie jak standardowy dach z karbonu. Nieporównywalną dynamikę jazdy zapewnia adaptacyjny układ jezdny M, który dostosowuje się do sytuacji na drodze i wspomaga napęd BMW M xDrive. Czy to Coupé, Cabrio czy czterodrzwiowe Gran Coupé – te samochody oferują superlatywy pod każdym względem.

Okres produkcji BMW M8 Competition: 2019 – teraz

Silniki: 4,4 l (460 kW, 625 KM), 8-cylindrowe
 

Długość / szerokość / wysokość: 4867 – 5098 mm / 1907 – 1948 mm / 1353 – 1420 mm

BMW X3 M COMPETITION (F97).

Modele BMW M BMW X3 M F97 przedni półprofil podczas jazdy

W 2019 roku BMW X3 dostępne jest po raz pierwszy w wariancie M. Niezwykle mocny i wydajny, podwójnie turbodoładowany 6-cylindrowy silnik benzynowy umożliwia przyspieszanie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 4 s, a po face liftingu 3,8 s. Napęd na wszystkie koła M xDrive z aktywnym mechanizmem różnicowym M sprawia, że silnik o mocy 480 KM (353 kW) może oddawać swoją moc w każdych warunkach – to fascynujące połączenie genów X i M. To samo dotyczy wariantu BMW X3 M Competition o mocy 510 KM (375 kW).

BMW X3 M pokazuje swoje osiągi również w wyglądzie zewnętrznym. Pozioma linia barkowa łączy pewny siebie przód z efektownym tyłem. Atrapa chłodnicy w błyszczącym kolorze czarnym i skrzela M o trójwymiarowej strukturze wskazują już z zewnątrz na zaawansowane technologie, a wnętrze pojazdu oferuje na przykład fotele sportowe M zapewniające doskonałe trzymanie boczne oraz listwy ozdobne M z karbonu. Samochód jest zawsze gotowy,by pokazać swoje możliwości w każdym terenie.

Okres produkcji BMW X3 M: 2019 – teraz

Silniki: 3,0 l (353 – 375 kW, 480 – 510 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4726 mm / 1897 mm / 1669 mm

BMW X4 M (F98).

Modele BMW M BMW X4 M F98 widok z boku podczas postoju

W roku 2019 wraz z drugą generacją BMW X4 pojawia się model M. Sportowa elegancja podstawowego modelu jest tu jeszcze bardziej wyrazista i precyzyjna: ekskluzywne elementy stylistyczne opcjonalnego pakietu karbonowych elementów zewnętrznych M (niedostępnego po modernizacji modelu, za to z pojedynczymi elementami z CFRP), od wlotów powietrza w zderzaku po lusterka zewnętrzne, podkreślają atletyczny charakter crossovera łączącego cechy SUV-a i coupé. Samochód dzieli bazę techniczną i silniki z BMW X3 M: BMW X4 M ma 480 KM (353 kW), X4 M Competition 510 KM (375 kW), a po modernizacji modelu – ogromny moment obrotowy 650 Nm. Z opcjonalnym pakietem M Driver samochody osiągają prędkość maksymalną 280 i 285 km/h. BMW X4 M łączy w ten sposób znakomite osiągi i ekskluzywność z ekspresyjnym temperamentem.

Okres produkcji BMW X4 M: 2019 – teraz

Silniki: 3,0 l (353 – 375 kW, 480 – 510 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4758 mm / 1927 mm / 1618 mm

BMW X5 M (E70, F85, F95).

Modele BMW M BMW X5 M F95 tylny półprofil podczas postoju

W roku 2009 r. na bazie drugiej generacji pierwszego sportowego SUV-a BMW firma BMW M GmbH tworzy pierwsze BMW X5 M (E70). Silnik benzynowy V8 o pojemności 4,4 l z dwiema turbosprężarkami jest jedną z najczęściej stosowanych jednostek napędowych M i generuje tutaj 555 KM (408 kW). Obok X6 M jest to pierwsze BMW M z napędem na wszystkie koła xDrive. Zaprojektowany z wizualną powściągliwością samochód oferuje klasyczną dynamikę jazdy M.

Podobną dynamikę oferuje też następca modelu (F85), podobnie jak silnik biturbo o pojemności 4,4 l, który tutaj przenosi moc 575 KM na drogę za pośrednictwem nowej 8-stopniowej skrzyni M. Całość uzupełnia ulepszona aerodynamika BMW X5 trzeciej generacji, co dyskretnie podkreślają typowe dla M elementy stylistyczne, takie jak wloty powietrza.

Również BMW X5 M (F95) nowej generacji w mistrzowski sposób łączy geny M i X, oferując osiągi i dynamikę jazdy, a także luksusowe wnętrze i komfort. Podwójnie turbodoładowany, 8-cylindrowy silnik benzynowy dostarcza 600 KM (441 kW) w BMW X5 M i 625 KM (460 kW) w BMW X5 M Competition. Z opcjonalnym pakietem M Driver SUV osiąga prędkość maksymalną 290 km/h.

Okres produkcji BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – teraz

Silniki: 4,4 l (408 – 460 kW, 555 – 625 KM), 8-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4854 – 4938 mm / 1933 – 2013 mm / 1739 – 1747 mm

BMW X6 M (E71, F86, F96).

Modele BMW M BMW X6 M F96 półprofil podczas postoju

W roku 2008 sensację wzbudza BMW X6 (E71), pierwszy crossover BMW łączący cechy coupé i SUV-a. A rok później dołącza model M, BMW X6 M skierowane do tych, którzy chcą tego, co najlepsze z obu światów, SUV-a i samochodu sportowego, ekstrawertycznej dominacji i wyjątkowej dynamiki jazdy. Dzięki połączeniu napędu M xDrive i 8-cylindrowego silnika benzynowego M Twin Turbo o pojemności 4,4 l (555 KM / 408 kW) SUV zapewnia niespotykaną zwinność – bez względu na rodzaj nawierzchni.

W roku 2015 w blokach startowych staje druga generacja modelu X6 M (F86) z silnikiem biturbo o pojemności 4,4 l i mocy 575 KM (423 kW) znanym z M5 i X5 M. Z opcjonalnym pakietem M Driver samochód o sylwetce coupé z ogromnymi wlotami powietrza osiąga prędkość 280 km/h.

W roku 2019 wraz z nowym modelem pojawia się X6 M Competition (F96), które przenosi swoją potężną moc 625 KM (460 kW) na drogę za pośrednictwem napędu M xDrive z aktywnym mechanizmem różnicowym M, który łączy zalety napędu na tylne i na wszystkie koła. Elementy charakterystyczne dla M, takie jak czarna atrapa chłodnicy czy skrzela M z logo M, dodatkowo podkreślają wyrazisty wygląd. BMW X6 M oferuje luksus, niezależność i ekstremalnie sportowy charakter, tworząc niezwykłe połączenie!

Okres produkcji BMW X6 M: 2009 – teraz

Silniki: 4,4 l (408 – 460 kW, 555 – 625 KM), 8-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4876 – 4948 mm / 1983 – 2019 mm / 1684 – 1697 mm

BMW Z3 M (E36/7, E36/8).

Modele BMW M BMW Z3 M E36/8 widok z boku podczas postoju

W 1995 roku BMW wprowadza na rynek purystyczny model Z3, roadster bazujący na BMW serii 3 Compact (E36). Silnik z ówczesnego BMW M3 (E36) zapewnia od 1997 roku wyjątkowe osiągi i dynamikę jazdy, w slalomie zostawiając w tyle znacznie mocniejszych konkurentów. Rok później również wersja ze stałym dachem dostępna jest również jako model M. W 2001 r. BMW wyposażyło obie wersje – Coupé i Roadster – w silnik następcy M3 (E46), który przy niemal takiej samej mocy umożliwiał znacznie większą dynamikę jazdy dzięki swojemu temperamentowi na wysokich obrotach.

Okres produkcji BMW Z3 M: 1997 – 2002

Silniki: 3,2 l (236 – 239 kW, 321 – 325 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4025 mm / 1740 mm / 1279 mm

BMW Z4 M (E85, E86, G29).

Modele BMW M BMW Z4 M G29 półprofil podczas jazdy na drodze

Z4, następca Z3 Roadster i Coupé jest znacznie większy i oferuje istotnie wyższy komfort. Pojazd zaprojektowany przez Chrisa Bangle’a jest od face liftingu w 2006 r. dostępny również jako Z4 M z silnikiem z BMW M3 (E46), teraz o pełnej mocy 343 KM (252 kW). Roadster (E85) i Coupé (E86) wchodzą na rynek w tym samym czasie.

BMW zrezygnowało z wersji M dla następcy E89, ale G29 jest dostępne jako M40i. Szeroki, płaski przód i długa maska kontynuują koncepcję stylistyczną roadstera, która wyznacza mocne akcenty i oferuje wyjątkowo sportowe właściwości jezdne. To zasługa silnika o mocy 340 KM (250 kW), adaptacyjnego układu jezdnego M oraz sportowego mechanizmu różnicowego M.

Okres produkcji BMW Z4 M: 2006 – 2008, 2019 – teraz

Silniki: 3,0 – 3,2 l (250 – 252 kW, 340 – 343 KM), 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4091 – 4321 mm / 1781 – 1861 mm / 1268 – 1304 mm

Modele BMW M samochody BMW podczas postoju przed dealerem BMW

SAMOCHODY UŻYWANE BMW.

Modele BMW M BMW M8 F92 tylny półprofil podczas postoju z modelem

BMW M8 COUPÉ.

Modele BMW M BMW X4 M F98 widok z boku podczas postoju

BMW X4 M.

Modele BMW M BMW M3 G80 widok z przodu podczas jazdy na drodze

BMW M3.

Modele BMW M BMW M8 Cabrio F91 półprofil podczas postoju

BMW M8 CABRIO.

Modele BMW M BMW X5 M F95 tylny półprofil podczas postoju

BMW X5 M.

Modele BMW M BMW M4 G82 półprofil podczas postoju

BMW M4.

Modele BMW M BMW M8 Gran Coupé F93 półprofil podczas postoju

BMW M8 GRAN COUPÉ.

Modele BMW M BMW X6 M F96 półprofil podczas postoju

BMW X6 M.

Modele BMW M BMW M5 F90 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

BMW M5.

Modele BMW M BMW X3 M F97 przedni półprofil podczas jazdy

BMW X3 M.

Zużycie paliwa i emisja CO2.

  • BMW M3:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 10,2–9,8
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 231–223

    BMW M4:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 10,1–9,8
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 230–223

    BMW M5:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 11,3–11,1
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 259–253

    BMW M8 Coupé:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 11,4–11,0
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 260–251

    BMW M8 Cabrio:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 11,6–11,2
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 264–255

    BMW M8 Gran Coupé:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 11,6–11,2
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 264–156

    BMW X3 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 11,0–10,6
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 251–241

    BMW X4 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 10,9–10,5
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 248–238

    BMW X5 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 13,6–13,3
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 308–303

    BMW X6 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 13,3–13,1
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 305–299

    Oficjalne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zostały ustalone zgodnie z obowiązującą procedurą pomiarową i odpowiadają rozporządzeniu (WE) 715/2007 w jego aktualnie obowiązującym brzmieniu. Zakresy danych WLTP uwzględniają wyposażenie dodatkowe. W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP znaleźć można na stronie: http://www.bmw.com/wltp.
    Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa i oficjalnej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach BMW.